tisdag 8 september 2015

Nässelsäsongen är absolut inte över!


Av Karin Fransson har jag lärt mig att nässlor kan skördas hela säsongen. Bara man slår eller klipper bort dem som är stora och grova så kommer det nya fräscha plantor som går bra att plocka tills de börjar få blommor. Efter att vi varit flitiga med trimmern i trädgården på landet har vi blivit rikligt belönade och jag har dessutom sett möjligheter till en lovande skörd bakom min grannes lada. Jag kommer absolut att laga Tareq Taylors pastarätt med nässelpesto igen, för den var verkligen supergod. Här är originalreceptet. Och så här gör jag:


Nässelpesto med pasta, oliver, mandel och vitlök, 4 port

1 l nässlor
1 påse pinjenötter (ca 3/4 dl)
1 dl riven lagrad parmesanost
1 dl olivolja
salt
4 klyftor vitlök
1 röd chili
1 dl mandel
3/4 dl kapris
3/4 dl urkärnade svarta kalamataoliver
1 citron
4 portioner pasta
persilja och parmesan att riva över vid serveringen


Skålla och skala mandlarna. Rosta dem några minuter i en torr järnstekpanna.

Skölj nässlorna noggrann i flera vatten. Förväll ca 30 sekunder i kokande vatten.

Spola nässlorna kalla, pressa ur kvarvarande vatten. Lägg i en mixer tillsammans med pinjenötter, riven parmesan, olivolja, salt och 1 vitlöksklyfta. Mixa.

Skala och hacka vitlök. Kärna ur och hacka chili.

Fräs i olivolja i en kastrull tills vitlöken börjar få färg. Tillsätt rivet citronskal. När vitlöken börjar bli gyllene tillsätts kapris och oliver.

Koka pastan och blanda lite av pastavattnet i vitlöksfräset.

Blanda pasta, fräs, rostade mandlar och pesto. Servera med färsk persilja och riven parmesan.

1 kommentar:

Alexandra sa...

Mm, späda nässlor från tidig vår till sen höst är mumsigt, men passa på att spara några plantor så du får frön för de är riktiga näringsbomber. Utmärkt att krydda morgonfilen med för lite extra energi under vintern.

Må gott // Alexandra