onsdag 9 september 2015

Kyckling med rödkåls- och mangosallad, sojadipp och avokadoröra


Inspiration till mat kan komma från de mest oväntade ställen. Häromveckan lunchade jag med kollegorna på en rätt ospännande lunchrestaurang. Jag valde en ugnsbakad fisk och den var riktigt god, men det som fastnade på hjärnan var en annan rätt som erbjöds. Vad sägs om "Kyckling med rödkåls- och mangosallad samt sojadipp". Bra idéer är till för att användas! Jag spann vidare på tanken och la till en krämig avokadoröra.

Igår när mina gamla kursare från högskolan kom på besök fick jag chans att laga den färgglada och smakrika kycklingrätten på mitt sätt.

Middagen inleddes med frasiga mackor med ostgratinerad kantarellstuvning. Mums, de smakade precis som när jag var liten! Ostgratinerad stuvning må vara omodernt, men är väl värt att ta till heders igen.

Huvudrätten blev supergod, även om kycklingen inte var riktigt färdig i första serveringsvändan. Några extra minuter i ugnen löste det problemet, men jag kan verkligen rekommendera användning av termometer.

Till efterrätt gjorde jag Mandelpäron, som kändes helt rätt i säsong, även om frukten inte var från eget träd, utan från Ica. Vi åt vaniljglass till.


Kyckling med rödkåls- och mangosallad, sojadressing och avokadoröra, 4 pers

1 kyckling

Marinad/sojadressing:
1 dl japansk soja
1,5 dl mirinvin
1 tumsstor bit färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
svartpeppar
2 1/2 dl kycklingbuljong
2 msk rapsolja

Sallad:
1/2 rödkålshuvud
2 mogna mangofrukter
1 röd paprika
3 salladslökar
1 röd chilifrukt
1 kruka koriander

Avokadoröra:
2 mogna avokadofrukter
saften från 1 lime
salt och peppar

Blanda soja och mirinvin. Skala och riv ingefära och vitlök ner i blandningen. Krydda med nymalen svartpeppar.

Stycka kycklingen i lagom portionsbitar. Marinera bitarna i 1 dl av marinaden i en plastpåse i kylskåpet, gärna över natten. Resten av marinaden sparas till sojadressing.

Lägg kycklingbitarna i en ugnsfast form. Fyll på med buljong i botten på formen. Pensla ovansidan av kycklingen med lite rapsolja. Ställ in i 200 graders ugn och tillaga tills innertemperaturen i en tjock del, mot benet på kycklingen är 82 grader. Det kan vara smart att ta ut bröstbitarna lite tidigare. De blir bäst vid 68 graders innertemperatur.

Strimla rödkålshuvudet fint med mandolin. Kärna ur och strimla paprikan. Skär salladslöken i bitar. Finhacka chili och koriander och blanda ner i sojadressingen. Spara lite koriander till garnering.

Mosa avokadoköttet med lime. Smaksätt med salt och peppar.

Servera kycklingen med salladen sprinklad med sojadressingen och en rejäl klick avokadoröra. dekorera med färsk koriander.

Inga kommentarer: