torsdag 3 april 2008

Frukost


Frukosten är viktig. Tyvärr är jag halvdöd av trötthet vid sextiden på vardagsmornarna och inte alls sugen på mat. J är piggare och går nästan alltid upp först, den snällingen. Han brukar brygga te och kaffe och göra goda frukostmackor. På brödet, ciabatta eller något grövre fullkornsbröd, breder han neutral färskost, sen lägger han t ex på pastrami, dijonsenap, smörgåsgurka, romansallad, hackad avocado, färsk gurka och tomatbitar. Jag fattar inte hur han får plats med allt. Jag njuter av det nybrygda teet, men knaprar bara till nöds i mig någonting väldigt neutralt som t ex en torr hårdbrödskiva.

Annat är det på helgerna då smaklökarna får vakna i lugn och ro! Då kan det bli en riktig storfrukost, med goda pålägg, helst grönsaker, lagrad grevéost och salami eller skinka i tunna skivor från en manuell färskvarudisk, på nybakat frasigt bröd. Jag har nära till ett bageri som öppnar tidigt, men bröd som man värmer hemma i ugnen fungerar också bra. Ägg i någon form är gott, t ex kokta med kaviar, omelett eller kanske scramblade ägg med några baconskivor som sällskap. Till frukosten dricker jag helst te och grapefruktjuice. Som avslutning fungerar färsk frukt i bitar eller en smoothie. Frukosten avnjuts med fördel uppkrupen i sängen med DN.

Inga kommentarer: