onsdag 4 november 2015

Den godaste tacokvällen



Det finns nästan inget som är så gott som hemlagad taco!

Sedan jag fick en tortillapress i födelsedagspresent av J i somras har vi gjort våra egna majstortillas flera gånger. I början blev de inte helt perfekta, men nu tror jag att vi har lärt oss. Ingredienserna är vatten, lite salt och masa harina-mjöl (kallas också maseca, ett speciellt majsmjöl som behandlats med kalk - finns i välsorterade affärer eller beställs på nätet). Har man inte detta mjöl gör man istället vetetortillas! PUNKT. Jag har provat att göra majstortillas på andra slags majsmjöler flera gånger, och tro mig - det blir inte bra.

En speciell sak med majstortillas är att de måste varmhållas efter tillagning (aluminiumfolie och kökshandduk funkar) och ätas ganska direkt efter gräddningen, annars blir de torra.

Till den senaste tacokvällen använde vi tärnad lammstek och det var verkligen en genialisk idé. Köttet blev helt suveränt saftigt och smakrikt.

Färdig tacokryddblandning är onödigt om man har alla ingredienser som ingår hemma i kryddskåpet.

En riktig hit blev salsan med tomatillos. När jag köpte de snordyra frukterna för 169 kronor kilot undrade jag verkligen om salsan kunde bli SÅ god. Efter att ha smakat kan jag lova att det blev den. (Men jag kommer att satsa på egen tomatilloodling nästa säsong...)

Till tacosen hade vi också en egenmosad guacamole med mycket lime och koriander. Inget recept, jag tycker den blir bäst om man gör den på känn och smakar av under tillverkningen.

Så här års är vi tvungna att köpa grönsaker. Jag valde extra fin, köttig grönsallad, en juste rödlök och franska gourmettomater i olika färger (inte lika goda som våra egna, men vad gör man?). En egenodlad majskolv hade vi i alla fall kvar. Den kokades mjuk i saltat vatten och kornen skars av.


Tacokryddblandning
3 msk sönderklipt/mortlad anchohili alt anchochilipulver
2 tsk rökt, starkt paprikapulver
3 msk spiskummin (använd helst hela frön, rosta och mortla)
1 1/2 msk salt
2 tsk socker
1 tsk oregano

Blanda ingredienserna.


Majstortillas 12 st
3 dl Masa harina-mjöl
ca 2,5 dl vatten (kolla på mjölpåsen vad de rekommenderar)
1 tsk salt

Blanda ingredienserna i en skål. Knåda till en fast deg. Svep in i plastfolie och låt vila minst en halvtimme innan tortillatillverkningen. Dela upp i pingisbollsstorlek. Lägg en boll mellan två ark plastfolie och pressa i tortillapress. Hetta upp en järnstekpanna rejält. Tillaga bröden vartefter så att de får fin färg och blåsor, men det ska inte vara så hett så att de bränns. Varmhåll i aluminiumfolie inlindad i handduk och servera sedan genast.


Tomatillosalsa - fritt efter Jonas Cranbys recept
3 hekto tomatillos
1 silverlök
1 jalapenochili
1 vitlöksklyfta
färsk koriander
spiskummin
salt

Skär tomatillosarna i skivor. Grilla i grillpanna eller på kolgrill. Grovhacka alla ingredienser och kör sedan i mixer.

Inga kommentarer: