tisdag 13 september 2016

Poké bowl i miniformat


Det har varit mycket pokemon på senaste tiden. "Stå still, det sitter en pokemon på din axel" har varit en helt normal kommentar från en granne på landet. Och se, på fotot som togs vid infångandet satt det verkligen en liten blå krabat på min axel! Själv har jag inte fastnat för pokemons. Jag vågar inte prova för jag har redan för mycket att göra på fritiden...

Poké bowl har egentligen ingenting med pokemon att göra och den enda likheten, förutom namnet, är att den tydligen varit omåttligt populär denna sommar.


Poké bowl är en slags sushi-sallad och rätten har tydligen sitt ursprung i husmanskost från Hawaii.

Jag har inte frekventerat trendiga matställen eller food trucks tillräckligt mycket för att köpa rätten färdiggjord, men har istället lagat min egen variant.

De flesta recept jag sett innehåller tonfisk, men sådan har i stort sett alltid varit fryst när den säljs i Sverige, så jag väljer istället salmalax.

Jag tycker också att rätten passar bra i miniformat och senast gjorde jag den i 15 småskålar som ett bidrag till vår knytis på den årliga släktträffen.


Poké bowl i miniformat, 15 små skålar

4 dl sushiris
4 dl vatten
1 dl sushivinäger
1/2 dl socker
1 msk mirinvin
2 tsk salt
1/2 salmaloin
1/2 dl japansk soja
2 tsk sesamolja
1/2 tsk rostade sesamfrön (rosta frön i en torr stekpanna)
1 krm chiliflakes
1 salladslök, finhackad
1 mogen mango
1 avokado
10 rädisor
1 dl kokta skållade bondbönor eller gröna sojabönor
några msk inlagd ingefära, gari
1 kruka koriander

Skölj riset noga i kallt vatten. Låt stå en halvtimme och blötas upp i kallt vatten. Sila bort vattnet i en trådsil. Lägg riset i en tjockbottnad kastrull, helst teflon, med tättslutande lock. Häll på 4 dl vatten. Koka upp och låt koka i 15 minuter. Sedan brukar man kunna stänga av och låta gå på eftervärme 25 minuter till. Lös salt och socker i sushivinäger under uppvärmning. Blanda i mirinvin. När riset är färdigkokt, slå upp på ett stort fat och fördela vinägern i riset.

Blanda soja, sesamolja, sesamfrön, chiliflakes och salladslökhack. Skär fisken i kuber, häll på sojamarinaden.

Skiva rädisor, skär mango och avokado i kuber.

Bottna skålarna med ris. Toppa med mango, rädisor, lax, avokado och bondbönor. Strössla korianderblad och finskuren gari över.

Tips:
Om man vill imponera lite ytterligare så kan man forma avokado som snygga rosor:
https://www.youtube.com/watch?v=x3IkJ2I44oU
eller göra rädisrosor:
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/special/bildspel/html/0,4588,3778_5,00.html



Inga kommentarer: