torsdag 29 september 2016

Godaste plommon och (nästan) Pekinganka


Min kollega M har ett träd med Victoriaplommon som dignat av frukt detta år. J och jag for dit och plockade kassvis av de väldigt goda frukterna. Just Victoria brukar bli angripna, men M:s teori är att i år finns det så mycket frukt att skadedjuren inte hinner med.

Väl hemma kärnade jag ur massvis med plommon och frös in så länge för att senare koka marmelad och chutney. Svamptorken fylldes upp med ett gäng halverade urkärnade frukter.

Jag letade också fram ett recept på asiatisk plommonsås, men det blev J som lagade såsen. Så gott som det doftade i lägenheten när jag kom hem från jobbet går knappt att beskriva.

J hade dessutom köpt ett ankbröst och lagat typ pekinganka, införskaffat de speciella pannkakorna som man ångar till rätten och plockat gurka på balkongen som strimlats tillsammans med vårlökar.

Inga kommentarer: