söndag 11 september 2016

Läcker lunch

I perioder läser jag en hel de böcker. De senaste åren har jag gått över till mestadels e-böcker. Från bibblan kan man ladda hem ett bra utbud helt gratis. När jag senast kollade igenom vad som fanns hittade jag en kokbok som verkade intressant, 5:2-kokboken. Hur man kan man laga gott, men med få kalorier är ju alltid en fråga.

I boken fastnade jag för en läcker lunchrätt. Här är den i min version (några fler kalorier än i 5:2-boken, misstänker jag...)


Lax med sparris, ägg och hasselnötsvinägrett, 1 port

1 ägg
4 skivor salmalax eller kallrökt lax
5 sparrisar
1 msk hasselnötter
1 tsk pressad lime
1 tsk olivolja
1/2 tsk dijonsenap
salt och svartpeppar

Lättkoka ägget. Bryt av nedre delen av sparrisstjälkarna och skjud eller ånga sparrisen tills den blir lite mjuk, men inte så länge att den förlorar spänsten.

Grovhacka nötterna och rosta i en torr stekpanna. Rör samman med lime, olja och senap. Salta och peppra.

Servera ägghalvor, sparris och lax med vinägretten som gärna får vara lite ljummen.



Inga kommentarer: