söndag 10 januari 2016

Vegetariska minibiffar med koriander + sweet chilidip

Biffarna var väldigt goda så det blev inte många kvar som kunde fotograferas...

Jag har ägnat en del av årets lyxigt långa julledighet åt att gå igenom några av de recept i pappersformat som ligger sparade hemma i gömmorna.

Ett av många fynd var några recept som jag tror kommer från ett gammalt exemplar av tidningen "Mersmak". Vad sägs om korianderdoftande vegetariska minibiffar som äts med egenlagad illstark sweet chilisås?

Väldigt otippat att jag skulle fastna för något som ens påminner om potatisbullar, en rätt jag verkligen avskyr, men tillsammans med övriga ingredienser och kryddningen blir det himmelskt. Och sweet chilisås är visserligen sött, men ändå milslångt från lingonsylt. Jag har fått ytterligare en ny vegetarisk favorit, en rätt som både fungerar som förrätt/snacks/tilltugg eller tillsammans med en sallad som en god middag - kanske redan imorgon?

Här har ni minibiffarna i min version:


Korianderdoftande potatis- och linsbiffar, 4 port

1,5 dl gröna linser
4 potatisar av mjölig sort
1 ägg
3 finhackade schalottenlökar
1/2 dl hasselnötter, grovhackade
2 vitlöksklyftor, rivna
2 cm röd chilifrukt, finhackad
3 msk hackad färsk koriander
1 tsk salt
svartpeppar
3 msk smakneutral rapsolja till stekning

Skala och koka potatisen tills den blir mjuk. Koka linserna al dente i saltat vatten. Rosta de hackade nötterna i en torr järnstekpanna. Mosa samman potatis med linser till en grov röra. När smeten svalnat något tillsätts övriga ingredienser. Smeten formas till 25 st minibiffar som steks gyllene i olja. För bästa konsistens, ge först biffarna fin färg och sänk sedan temperaturen och stek dem färdigt.


Sweet chilidipp

1 dl råsocker
2 dl vatten
1 stor röd chili, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
saften av 1 pressad lime
1 tsk salt
2 msk risvinäger
1 msk fisksås

Koka upp socker och vatten. Låt koka ca 3 minuter. Blanda med övriga ingredienser och låt svalna.

2 kommentarer:

Kim sa...

Rätt ner i "Spara-mappen"! Tack!

Fröken Dill sa...

Kul! De var enkla att göra och verkligen supergoda. Jag kommer att laga dem till middag vid lämpligt tillfälle och ska testa att bjuda som snacks till nästa gäst som kommer. Kan även tänka mig att testa samma recept, men med lite indiska kryddor och kanske yoghurt + mangochutney som dipp...
Hälsar fröken Dill