tisdag 12 januari 2016

Färgglad vegetarisk lunch


Ursäkta den dåliga bilden. Jobbterminen har börjat och jag har inte tid att fixa fina foton. Något som däremot sparar tid är att ha med sig god mat i låda till jobblunchen.

Idag piggar jag upp mig i gråvädret med en god, chilistark illröd rödbetssoppa (ser ut som vampyrföda...) och knäckebröd med en riktigt toppengod hummos, gjord efter Slottsträdgården Ulriksdals suveräna recept. Tanken var att den goda röran skulle räcka till två luncher, men jag kan nog inte låta bli att äta upp hela skålen redan idag...


Kryddig hummos (fritt efter "Vegetariskt - mat från Trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdal")

1 burk kikärtor
2 vitlöksklyftor
1 tsk riven ingefära
1/2 dl hackad persilja och hackad färsk koriander
1/2 pressad citron
1/4 tsk gurkmeja
1/4 tsk chilipulver
1/2 tsk paprikapulver
1/2 tsk curry
salt och svartpeppar
1/2 tsk äppelcidervinäger
1/2 dl olivolja

Mixa alla ingredienser utom oljan. Häll i oljan till sist under mixning.

3 kommentarer:

Katarina sa...

Värmande och gott!

Alexandra sa...

Receptet på hummus; testad, äten, sparad. Så god! Ibland behöver man verkligen ny inspiration för man är så fast i det vanliga att det är svårt att se hur det kan göras annorlunda. Kryddningen fungerade även utmärkt med vita bönor som bas, fyi.

Fröken Dill sa...

Hovkonditorn; visst är soppor med goda tillbehör perfekt i vinterkylan!

Alexandra; kul att du upptäckte Ulriksdals slottsträdgårds hummus tack vare mig. Den är verkligen suverän och jag skulle aldrig kommit på idén själv. Däremot brukar jag använda lite olika bönor och ärtor som bas, så vita bönor kommer absolut testas!

Massa hälsning från fröken Dill