måndag 25 januari 2016

Besatt av Bibimbap


Periodvis kan jag bli helt besatt av någon speciell rätt. Just nu är det Bibimbap, denna underbara koreanska "pytt-i-panna". Galet gott, jag skulle kunna äta det varje dag just nu!

Jag har ätit bibimbap tidigare, men fick återigen upp ögonen för denna rätt när vi senast handlade färdigmat på vårt lokala sushiställe. Jag valde en helt OK sushi, inget fel på den, men J:s Bibimbap var ju så otroligt mycket godare. Som ni vet kan avundsjuka vara en stark drivkraft...

Efter att ha groddat ett gäng mungbönor och jagat rätt på riktigt god kimchi (den hemgjorda på koreanska mataffären på Luntmakargatan) satte jag ingång att laga. Det kan ta sin lilla tid, eftersom det är många moment, men i lördags när vi kom hem från förmiddagens ärenden tror jag att jag satte rekord när jag lyckades laga och fotografera Bibimbap på under en halvtimme. Fotot är lite suddigt, för vid det här laget var jag så hungrig att jag skakade.

Man kan byta ut köttet i bibimbap mot kyckling eller tofu. Andra saker som är goda till är avokado i skivor och morot, rättika eller rädisor som ev läggs in som nedan. Jag kan absolut tänka mig wokad pak choi till också, eller svamp. Man kan också koka risnudlar till, marinera och servera som komplement eller istället för riset.

Receptet som jag lagade är ganska troget efter Jennie Walldén


Bibimbap, 4 port

3 dl sushiris
200 g utskuren biff eller rostas
marinad: 1 msk ljus soja, 1 msk socker, 2 tsk sesamolja, 1 msk vitt vin, 2 rivna vitlöksklyftor, 2 msk riven ingefära, 1 finhackad salladslök
3 dl kimchi
4 ägg
gochujang, koreansk chilisås (ev utrört med lite vatten)

spenat:
200 g färska spenatblad
1 msk ljus soja
1 finhackad salladslök
1 msk sesamolja
1 msk rostade sesamfrön

böngroddar:
4 dl färska böngroddar
salt
2 tsk sesamolja
2 tsk rostade sesamfrön

chilipicklad gurka:
1 gurka
2 fint skivade salladslökar
1 tsk 12% ättika
2 tsk socker
1 tsk salt
2 tsk koreanskt chilipulver


Skölj och blötlägg riset enligt instruktion på förpackningen.

Blanda ingredienserna till marinaden. Skär köttet i lövtunna skivor tvärs fibrerna och lägg i marinaden.

Koka riset enligt instruktion på förpackningen. Glöm inte salt.

Lägg spenaten i ett durkslag. Koka upp 2 liter vatten och slå över så att spenaten slakas. Blanda med soja, salladslök och olja. Strö över rostade sesamfrön.

Lägg böngroddar i ett durkslag. Koka upp 2 liter vatten och slå över groddarna. Salta och blanda med sesamolja. Strö över rostade sesamfrön.

Skiva gurkan fint på mandolin. Blanda övriga ingredienser till marinaden och lägg i gurkan, gärna med en tyngd över.

Torka av köttbitarna på hushållspapper. Hetta upp olja i en järnstekpanna och stek mycket snabbt på hög värme.

Stek äggen "sunny-side-up". Enklast görs det i en teflonpanna.

Lägg riset i botten på djupa skålar. Lägg högar med kött och marinerade grönsaker på. Toppa med stekt ägg och servera med koreansk chilisås.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, själv är jag lat och går till Arirang när suget blir för stort. Jag tror att det var där jag lärde mig att Bibimbap var den enda koreanska rätt som skulle ätas med sked.
/Eva

Fröken Dill sa...

Arirang - KUL! Konstigt nog har jag aldrig varit där. Det ligger kanske lite för nära Koreana, som J gillar för att det är ganska billigt och för att damerna som jobbar där är notoriskt sura. Det är en attraktion i sig att se om de verkligen ALDRIG ler. Hittills har det inte hänt när vi varit där.