lördag 9 januari 2016

Grillad avokadomacka


Grillad avokadomacka blev min lördagslunch. Det var också min torsdagslunch och fredagslunch, så nu har jag en bra idé om hur de blir som absolut godast.

Under den varma säsongen får vi vårt behov av grillade mackor tillgodosett på landet, där café Drömkåken gör optimalt goda varianter. Nu när Drömkåken är stängt för säsongen uppstår svår grillmacksabstinens.

Jag har inget mackjärn utan använder en grillpanna  och en upphettad lite mindre vanlig gjutjärnsstekpanna som tyngd och övervärme för att grilla mina mackor. Första gången blev det lite bränt, men nu har jag lärt mig hur mycket pannorna ska värmas.


Grillad avokadomacka

skivor av surdegsbröd
bregott eller smör
mozzarella
lagrad ost, t ex grevé
avokado i tunna skivor
färsk tomat i mycket tunna skivor
soltorkad tomat
basilikablad
tunna skivor lufttorkad skinka eller salami

Bred brödskivorna med bregott eller smör. Skär mozzarella i mycket tunna skivor och täck den ena brödskivan. Hacka soltorkad tomat fint och fördela på mozzarellan tillsammans med hackade färska basilikablad. Lägg på ett lager avokadoskivor och tomatskivor, toppa med skinka/salami och lagrad ost. Avsluta med ytterligare smörad brödskiva. Grilla i mackjärn, våffeljärn eller grillpanna.

Avnjut grillad avokadomacka med sallad, och kanske någon varm soppa.


Inga kommentarer: