söndag 31 mars 2013

Glad påsk med de godaste äggen!



Gårdagens påskaftonfirande var intensivt. Först hem till J:s föräldrar som dukat upp ett otroligt påskbord till alla söner med familjer. Allt var vackert och gott och den stora nyupptäckten var hur delikat det är med hemgjord pesto till gravlaxen. Ett tips som tydligen kommer från J:s brors frus farfar.

Fram emot kvällen åkte vi vidare till mina föräldrar, som befinner sig mitt i en flytt. J och jag stod  för påskmaten och det smakade faktiskt toppen med påskbord en gång till.

På förmiddagen, innan alla släktfiranden testade jag några goda äggrätter. På påskbordet brukar vi enbart äta ägg i form av kokta, vackert marmorerade av lökskal, men jag hade samlat på mig idéer om läckra ägghalvor mm som verkade så goda att de bara måste lagas!

Till ägg passar salta och pikanta smaker. Till vardags är ju Kalles kaviar oslagbart. Räkor och fiskrom är ju klassiker, men jag ville testa något nytt. Varmrökt sidfläsk och olika sorters peppar visade sig vara ett toppenalternativ. "Deviled eggs" har jag länge velat göra och idéen med hackade gröna oliver i den pikanta smeten visade sig bli väldigt god. Till slut kunde jag inte motstå ett recept från senaste "Elle Mat och vin", Tryffeläggröra med löjrom visade sig vara precis lika lyxigt och gott som det låter.

Färska kokta ägg kan vara svåra att skala. Några tips är att pricka äggen i toppändarna med en nål innan kokning. Ett superlitet hål ska det vara annars läcker äggvitan ut. När äggen är färdigkokta ska de genast sköljas i iskallt vatten och sedan underlättas skalningen om den görs under rinnande kallt vatten.


Ägghalvor med pepparcrème och fläsk

2 hårdkokta ägg
50 g varmrökt sidfläsk
1/2 schalottenlök
ca 1 tsk blandning av svartpeppar, rosépeppar och grönpeppar
en klick smör
2 msk crème fraiche

Tärna fläsket och finhacka löken. Mortla peppar.Fräs fläsk, lök och peppar i en kastrull. Tillsätt crème fraiche. Låt blandningen svalna. Gröp ur äggulorna och blanda med crèmen. Fyll ägghalvorna. Dekorera med stekt fläsk och pepparkorn.


Djävulska ägg

2 hårdkokta ägg
2 sardellfiléer
5 gröna oliver med piemento
5 droppar tabasco
1/2 tsk dijonsenap
worcestershiresås
1 msk majonäs
2 msk riven parmesanost
paprikapulver
gräslöksstrån

Hacka oliverna och sardellerna. Gröp ur äggulorna. Blanda med sardell/olivhack, tabasco, senap, worcestershiresås och majonäs. Fyll ägghalvorna. Toppa med parmesan, paprikapulver och gräslök.


Tryffeläggröra med löjrom

2 ägg
1 msk grädde
några stänk tryffelolja
salt och peppar
2 msk löjrom
1 msk crème fraiche
gräslök

Knäck äggen och låt innehållet rinna ner i en liten kastrull. Spara äggskalen. Blanda äggsmeten i kastrullen med  grädde, tryffelolja, peppar och salt. Värm under omrörning. En slickepott av silikon tycker jag är det bästa redskapet. När äggröran är lagom krämig tas den från värmen och skedas upp i äggskalen. Toppa med löjrom, crème fraiche och hackad gräslök. Njuuut!

Inga kommentarer: