torsdag 28 mars 2013

Läskande hälsodrinkar





Hälsodrinkar och spännande färskpressade juicer är otroligt trendigt. De ser ofta verkligen läckra och läskande ut. Tanken att snabbt få i sig massor med vitaminer känns ju också sympatisk.

Nu har jag testat några varianter. När jag botaniserade bland olika recept konstaterade jag att de ofta innehöll ingredienser som kosttillskott i tablettform eller  proteinpulver. Kanske är det nyttigt, men det låter ju inte särskilt gott. Och minst lika viktigt som nyttan är att drinken är fantastiskt god, tycker jag.

De gröna drinkarna ser läckra ut och jag valde ett recept som lät spännande, men inte alltför exotiskt (är lite osäker på grönkålsjuice, vetegräs och liknande…). Eftersom jag inte har någon råsaftsentrifug köpte jag färdig, färskpressad äppeljuice. Gurkan gick bra att mixa och pressa i en sil.

Grön drink från Juiceverket
Mixa ½ gruka med 2 dl färskpressad äppeljuice. Pressa genom sil. Mixa med saft från ¼ citron, en liten bit ingefära, några blad slätbladig persilja och is.


Drinken smakade intressant, kryddigt, nästan lite pepprigt från persiljan och lite sött från äppeljuicen. Inte helt oäven, men jag fick lite associationer till salladsdressing. Kanske krävs en viss tillvänjning till en grön drink?


Blått är ju flott och blåbär lär dessutom vara supernyttiga. Jag äter dem annars mest i bakverk och i smoothies. I recept jag valde kombinerades blåbären spännande nog med grape, kiwi och äpple. 

Blåbärstoppad drink från Juiceverket
Blanda 2 dl färskpressad äppeljuice i en mixer tillsammans med en halv pressad grapefrukt, en skalad kiwi och några matskedar frysta blåbär. Tillsätt några isbitar.


Den blåbärstoppade drinken blev snygg, läskande och god. De mixade blåbären var från början nästan lite väl frusna, en glass som la sig överst i glaset, men problemet löste sig när man rörde med en sked.


Som referens färskpressade jag apelsiner och kunde som så många gånger förut konstatera att det enkla ofta är det bästa. Till och med i Rio, i Brasilien, där man kunde få nästan vilken pinfärsk exotisk frukt som helst färskpressad vann apelsinerna i längden. Fast där var de alldeles nyplockade och solmogna förstås…

Jakten på spännande juicer och hälsodrinkar går vidare, men först är det dags för den betydligt onyttigare påskdrinken ”Vildhöna”.




Inga kommentarer: