tisdag 19 mars 2013

Ekologiska torkade aprikoser



En nyupptäckt som kommit till mitt skafferi för att stanna är de goda ekologiska torkade aprikoserna. Jag gillar vanliga torkade aprikoser också, men de fula, bruna ekoodlade som inte svavelbehandlas är någonting alldeles speciellt smakmässigt.

De skrynkliga, mjuksega gynnarna är godare än godis och fungerar dessutom fint i mat. Jag trodde inte ens att jag gillade frukt i mat, men nu har vi några favoriträtter med torkade aprikoser som lagas om och om igen hemma. Återkommer med recept nästa gång det är dags.

Det finns säkert flera inköpsställen och märken. Jag har hittills köpt aprikoser på Hötorgshallen eller Hemköps variant av märket Garant. Det kan vara bra att ha lite koll på att de man köper är färska och mjuka. Sedan är det bara att njuta.

Jag måste ge mig själv en guldstjärna för att jag lyckades ta en bild där aprikoserna ser hyfsat aptitliga ut. De är inte lättfotograferade. I de första försöken liknade godbitarna mest något som rensas bort från husdjurens toalettlåda…

2 kommentarer:

Lena sa...

vad kul att se att du börjat skriva igen :)
Jag har också upptäckt de där små mörka goda aprikoserna. Kokade kräm på dem o de är så goda!
Lena från make a head good

Fröken Dill sa...

Stort tack, härligt att vara välkommen tillbaka! När både syrran och jag, ovetandes om varandra upptäckt eko-aprikoserna kändes det tipsvärt. Syrran hade till och med aprikoshack i sina suveräna julköttbullar. Toppengott, jag måste prova någon gång och få fram ett recept!
Hälsningar från fröken Dill