söndag 24 mars 2013

Våfflor, våfflor...

...ska det bli när J kommer hem från båtfiff på varvet.

Egentligen gillar jag inte söta våfflor så mycket, med undantag av de suveräna som mamma brukar göra och servera med hemlagad körsbärssylt och grädde. I år har mamma lite annat att tänka på, en benbruten man, min pappa som är på rehabilitering och en flytt från villan räcker mer än väl till.

Alltså får den bortskämda dottern fixa sina våfflor själv om hon vill ha några. Jag är ingen stor fan av hjortron, men just till våfflor är de faktiskt fantastiskt goda. Det blir våfflor med glass, grädde och hjortronsylt fram emot kvällen. Önskar att jag kunde fixa några till pappa som jag ska hälsa på om en stund, men våfflor ska vara nygräddade och jag tror tyvärr inte att sjukhuset gillar att man tar med sig våffeljärn...

Till lunch har jag njutit av en annan gammal favorit  - varma mackor tillagade i våffeljärn! Det blir mycket godare än i smörgåsgrillen eftersom våffeljärnet och lite handkraft klämmer ihop brödet så att det blir perfekt knaprigt och grillat. En riktig nostalgiker blev det denna gång!


Våffelmackor med spenat och getost
Surdegsbröd
Smör
Getost
Färsk spenat
Soltorkad tomat
Tunna salamiskivor
Pinjenötter
Svarta oliver

Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Värm upp våffeljärnet, gärna under köksfläkten för att undvika onödigt os. Bred smör på surdegsbröd och lägg på fyllningen. Grädda i våffeljärnet (tryck till så att det håller sig stängt) tills osten smält och ytorna blivit härligt knapriga. Servera med sallad.

Inga kommentarer: