torsdag 31 mars 2011

Tomatodlarskola - första omplanteringen




Tomatfröerna som sattes för ett par veckor sedan har nu växt upp till små plantor. Nu är det dags för den första omplanteringen.

Jag börjar med att vattna och väljer sedan de bästa plantorna. Det gäller att vara lite hård och klippa bort de plantor man inte ska behålla. Jag lossar försiktigt jord/rotklumpen. Hanterar småplantorna genom att hålla i bladen och rotklumpen och planterar dem djupt i en ny kruka med närlingsrik P-jord (eller blomjord). Hela stammen ska ner i jorden. Man kan också klippa av de nedersta bladen och även låta denna bit av stammen hamna under jord. Målet är att få korta, stadiga plantor. Rötter kommer att växa ut på den del av stammen som är under jorden. Avslutningsvis är det bara att vattna och märka plantorna med sortsticka.

Det finns fortfarande tid att så tomatfröer och månadsskiftet mars-april är en ganska bra såtid om man inte tänker använda sig av extraljus.

4 kommentarer:

Lena sa...

Det verkar vara en fantastisk historia, den där fröså-lådan!

Själv klarar jag inte av att kasta plantor utan tar tillvara alla. Undrar om det beror på blödighet eller snålhet?

Therese sa...

Vad fina! Jag har inte sått några tomater än, kanske blir till helgen.. Ska ta till mig av dina tips!

Mian sa...

Fina plantor.
Proffsig låda, en sån skulle jag vilja ha! (men de är ganska dyra va?)

Fröken Dill sa...

Lena; jättesvårt att klippa bort plantor, men med tanke på allt jobb man lägger ner vill jag ha de med bäst förutsättningar.
Therese; KUL det är lätt att bli smått beroende av tomatodling.
Mian; Root trainer kostar runt 139 kr för en med 32 krukor. Lite dyrare än andra alternativ, men smidig att använda och väldigt platsbesparande.
Hälsar Dillen