lördag 1 november 2008

Studenträddaren


Jag pluggade en massa, massa år. Det var kul, men rätt fattigt. En stor räddare i nöden var Mias morotspastasås. En riktigt billig, men väldans god pastasås. Den SER inte så god ut. Faktum med att jag knappt ville smaka när Mia bjöd mig på den för många år sedan. Tur att jag ändrade mig och stort tack till Mia som räddade min studentekonomi!

Mias morotspasta (4 portioner)

3-4 morötter
2 dl grönsaksbuljong
2 dl crème fraiche
1/2 tsk timjan (gärna färsk)
1 dl lagrad riven ost, gärna prästost
1 dl valnötter
Salt och svartpeppar

Skala och riv morötterna grovt. Koka dem mjuka i buljongen. Det tar ca 10 minuter. Tillsätt crème fraiche och timjan. Koka några minuter. Smält ner osten, salta och peppra efter smak och tillsätt valnötterna som krossats grovt i handen innan. Servera med pasta.

Det här är grundreceptet, men det kan varieras med mindre eller lightare crème fraiche och mindre mängd ost för att bli nyttigare. Har man inga valnötter så går det bra med hasselnötter. Man kan också mixa såsen med en stavmixer innan nötterna tillsätts, men jag gillar den lite grövre konsistensen.


Inga kommentarer: