onsdag 12 november 2008

Röda betor


Jag köper sällan färska rödbetor för jag har inte så jättemånga idéer om vad man kan göra med dem. Eftersom jag fick en påse fina betor från Årstidernas låda i förra veckan blev det en anledning att vara lite rödbetskreativ. Jag kom på att rödbetssoppa både är gott och har en fin färg som lyser upp i gråa november. Jag tittade på internet och insåg att det fanns hur många recept på rödbetssoppa som helst. Så här gjorde jag:

Rödbetssoppa

5 rödbetor
1 morot
1 stor gul lök
1 potatis
1 bit rotselleri
"Stammen" från ett blomkålshuvud eller en klyfta vitkål
1 vitlöksklyfta
Kalvfondskoncentrat + ca 1 liter vatten
Lagerblad
Salt och vitpeppar
Saften från 1 lime
Till servering: gräddfil

Hacka grön- och rotsakerna, koka mjuka i fonden tillsammans med lagerblad. Ta upp lagerblad, mixa slätt och smaka av med limesaft, salt och peppar. Servera med gräddfil.

Efter den färgstarka, värmande förättssoppan åt vi grillspett med lammkorv och marinerade fläskfilé-bitar som tillagats i min kamin och avnjöts tillsammans med en hemgjord ljummen potatissallad med bl a en massa kapris i.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har (nästan) alltid färska rödbetor hemma och river dem råa i sallad. Ganska gott och så känns det så nyttigt!
/E

Fröken Dill sa...

Det låter gott och vackert dessutom. Färgen på rödbetor är ju helt fantastisk. Det är nog smaken jag har lite problem med. Den är liksom lite för söt.

Fast en gång för länge sedan blev jag bjuden på några slags ungsbakade rödbetor med parmesan, flingsalt, basilika, rostade pinjenötter och god olivolja. Det var toppen. Chevre har jag för mig passar bra till också och likaså roquefortost. Det kanske är dags att omvärdera rödbetor helt enkelt?