fredag 21 november 2008

Kyckling för åtta


Ibland tror jag att min matlagning påverkats av att jag pluggade och var fattig student i en massa, massa år. Bl a har jag upptäckt att en normal kyckling på drygt ett kilo lätt kan fungera som bas för minst 8 portioner. Det finns säkert flera sätt att uppnå detta, men den här gången blev det så här:
En kycklingfilé hamnade i två portioner tomatbaserad pastasås med smak av dragon (tillsätt en gnutta muscavadosocker och lite röd balsomvinäger för extra god smak, glöm inte vitlöken och att strössla parmesan över), skrovet + vingarna fick bli tre portioner av min favorit-kycklingsoppa, låren marinerades och tillagades som Kirsti-kyckling (en vän till mina föräldrar), se recept nedan. Det sista kycklingbröstet bidar fortfarande sin tid i frysen, men jag tror att det kommer att fyllas med något gott, t ex pesto med hasselnötter, baconlindas och sedan stekas i ugn eller grillas i kaminen. Ett alternativ är förstås att använda det till saltimbocca eller kanske något koreanskt…. Hmm, en kycklingfilé kan leva många olika liv.

Detta blir förresten förhoppningsvis den sista standardkyckling jag köper. Jag har numera ett arbete med OK månadslön och min Konsum har äntligen tagit in fina stora ekologiska kycklingar. Visst är de mycket dyrare, men säkert också godare. Jag återkommer med rapport när den första eko-kycklingen provätits. Kanske blir det redan ikväll då J:s föräldrar ska komma hem till mig för första gången…

Kirsti-kyckling

Kycklinglår alternativt en hel kyckling i bitar


Marinad:
Rött vin
Kinesisk soya
Ingefära (pulver) och ev även lite riven färsk ingefära
Pressad vitlök
Farinsocker eller honung
Oregano
Salt och svartpeppar
Lite matolja

Marinera minst en timme i en plastpåse i kylskåpet. Bryn kycklingbitarna i lite matfett så att de får färg. Lägg dem i en ungsform. Slå på marinaden runt om. Häll på kycklingfondkoncentrat + vatten så att ca 1/3 av kycklingbitarna täcks. Ställ in i 200 graders ugn, ca 30-40 minuter. Ät med ris, bakpotatis och en grönsallad.

Inga kommentarer: