måndag 10 november 2008

SPA


J och jag har varit på SPA. Vi hittade ett erbjudande i DN och åkte till Skepparholmen på Värmdö. Skepparholmen var ett bra ställe, med tydlig konferensprägel. Man kände igen sig från otaliga jobbkonferenser, men tack och lov slapp man nu workshops och powerpoint-presentationer. På SPA:et rådde lugn och ro. Det fanns inte jättemånga bastuar, bubbelpooler mm, men för oss räckte det rätt bra med promenad i fina omgivningar och att sedan lägga sig i en av de "heta källorna" i den kalla novemberskymningen utomhus, med en öl brevid sig. Vi avslutade med vanlig bastu och varsin deckare framför brasan i relaxen.

Middagen var väldigt god. Vi startade med löjrom med västerbottenpaj, sedan var det dags för kalventrecot med puré på persiljerot, rödvinssås och shitakesvampar. Till efterätt serverades exotisk sallad med frusen vaniljbakelse. Mums. När vi kom till osten var vi proppmätta. Vi beställde vinpaketet till maten och blev mycket nöjda. J blev särskilt förtjust i Kendall-Jackson Chardonnay från USA. Ett smakrikt vitt vin som matchade kalven väl även om mitt röda vin, Foppiano Merlot 2004 passade bättre till svampen. Tyvärr finns inget av vinerna på systembolaget. Även brödet som man fick till maten, med små bitar av rödbeta i, var utmärkt.

Dagen efter kändes det väldigt lyxigt med hotellfrukost. Den var kanske inte helt överdådig, men helt OK och de hade dessutom min favorit, grapefruktjuice.

Allt igenom var det en väldigt rogivande vistelse. Det enda som kändes lite konstigt var att befinna sig på ett ställe med så tydlig konferansprägel med sin partner. När jag vakande mitt i natten var jag tvungen att kolla att det verkligen var min J som låg i sängen brevid.

Inga kommentarer: