måndag 1 september 2014

Nyskördad broccoli - då och nu



När jag var barn brukade vi köpa helt fantastiska nyplockade grönsaker av trädgårdsmästaren Nisse som fanns nära vår familjs sommarstuga.

Nisses broccoli var alldeles särskilt god. Mamma brukade gratinera den med lite bacon och ostsås och syrran och jag åt hur mycket som helst av denna rätt.

I sena tonåren hade jag och gymnasieklasskompisarna haft en kräftskiva i sommarstugan. (Helt otroligt att vi fick, tack snälla föräldrar som litade på oss!). Dagen efter partyt var alla ganska trötta och många orkade inte stressa iväg till  morgonbussen. Vi hade inte planerat någon lunchmat, men jag och några kompisar gick iväg till trädgårdsmästeriet för att kolla läget. "Broccoli???" undrade klasskompisarna som inte hade några goda erfarenheter av den grönsaken. "Absolut", blev mitt svar "i alla fall den här broccolin!"

Vi hade mjölk, ost och rökt skinka över från frukosten och jag måste redan då varit ganska bra på matlagning för jag lyckades laga rätten på mammas sätt. Jag kan tala om att de lätt bakfulla klasskompisarna blev mäkta imponerade. Nyplockad broccoli gratinerad med krämig ostsås är verkligen gott och perfekt comfort food som passar "dagen efter".

Idag skulle jag nästan kunna tänka mig att odla broccoli bara för att laga den ostgratinerad på mammas vis. Tyvärr rymmer mina köksväxtodlingar inte stora kålplantor som broccoli. Jag har också stora problem med jordloppor, kålmal och kålfjäril där jag odlar nu och undviker därför kålsläktingar, i alla fall sådana som behöver vara i landen under den varmaste delen av sommaren.

Därför blev jag överlycklig när jag fick en påse nyplockad broccoli av min kollega L, en verkligt duktig grönsaksodlare. L tipsar om att den allra bästa broccolisorten för hemmaodlaren är Piracicaba. Efter huvudskörden får den många små sidoskott som kan skördas under lång tid. En större del av stjälkarna och bladen är också goda att äta.

Jag lagade broccolin på det gamla hederliga sättet och - ljuva nostalgitripp - det var lika gott nu som då! Rätten blir också väldigt bra som vegetarisk, sidfläsket är valfritt.


Ostgratinerad broccoli med rökt sidfläsk

300 g färsk broccoli
3 dl mjölk eller blandad grädde + mjölk
1 1/2 msk smör
1 1/2 msk vetemjöl
salt, vitpeppar och riven muskotnöt
1 tsk grönsaksbuljongkoncentrat
1 1/2 dl riven lagrad ost, t ex grevéost
100 g rökt sidfläsk (om man vill)

Smält smöret i en teflonkastrull. Tillsätt mjölet och vispa. Vispa under värmning i mjölk eller gräddmjölk under vispning, lite i taget. Krydda såsen med salt, vitpeppar, riven muskotnöt och lite buljongfondkoncentrat. Låt såsen koka några minuter. Smält ner det mesta av osten i såsen utan att den får koka. Spara 1/2 dl ost för att toppa rätten med.

Fintärna och knaperstek fläsket. Låt rinna av på hushållspapper.

Dela broccolin i mindre bitar. Stammen kan skivas för att hinna bli färdig. Koka upp lite vatten i botten av en kastrull med lock. Lägg i broccolin och låt ångkoka några minuter så att den blir lite slak, men har den mesta spänsten kvar.

Smörj en form. Lägg i broccoli och fläsk. Fördela ostsåsen över. Toppa med den extra osten. Gratinera i 225 graders ugn ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer: