måndag 8 september 2014

Mer godis från trädgården!


Persika är nog min absoluta favoritfrukt.

Nu har våra egna länge efterlängtade persikor börjat mogna. Sorten heter "Frost" och den ska klara sig i alla fall till zon 3. Vårt träd har klarat sig i tre år i zon 4, mot en solig södervägg och i jord med god dränering. När trädet såg ämeligt ut i våras, med en del kala grenar och lite angrepp av krussjuka, gav vi det lite extra omtanke med ett gäng komposterad kogödsel + att vi har vattnat det när det varit torrt.

Det verkar ha fungerat för i år är persikorna extra stora och väldigt saftiga. Skalet är lite hårigare än sådana persikor man köper, men smaken är verkligen söt och god.

Jag tycker persikoodling är kul eftersom det är spännande att något så exotiskt kan klara sig i Sverige. En annan fördel är att man har god chans att få skörd redan första året på ett persikoträd. Jämför det med äpplen som tar minst 10 år på sig innan de börjar ge frukt!

Första året som vi hade persikoträdet fick vi massor med persikor, andra blev det inget eftersom blommorna frös och i år blev det rätt få, men istället stora frukter.

3 kommentarer:

Kim sa...

Jag skulle helt klart gissat att bilden var tagen typ i Italien, om jag inte hunnit läsa texten. Underbart!

Fröken Dill sa...

Visst är det lite spännande! Jag bestämde mig för att jag bara MÅSTE testa persikoodling när vi fick smaka av en arbetskompis skörd för några år sedan: http://www.frkdill.blogspot.se/2009/09/lyxfrukt.html

Remsan sa...

Helt fantastiskt så mycket gott ni skördar i er trädgård!