tisdag 9 september 2014

Chimichurri - vår nya favorit

Ingredienser från odlingarna



Vi har fått ett nytt favorittillbehör till biff. Den goda sydamerikanska röran/salsan/såsen/marinaden chimichurri!

Jag har länge velat testa den, men det var först för ett par veckor sedan, när jag upptäckte att jag hade alla grönsaks- och örtingredienser från egna odlingar som jag slog till.

Sedan dess har vi ätit chimichurri till grillad biff två gånger. Faktum är att vi speciellt lyxat till det och köpt fin biff bara för att få äta den i sällskap med vår nya favorit. Chimichurri är aromatiskt, pikant och har massor med fräschör från grönsakerna och örterna. Hettan styr man själv genom att stämma av mängden chili som blandas i.

Om man vill marinera sitt kött i chimicurri mixar man den finfördelad och späder den med lite vatten. Då funkar den såklart också fint som såstillbehör, men jag tycker nästan att en lite mer salsalik konsistens, där ingredienserna är skurna smått, smått är att föredra.


Chimichurri

2 mogna normalstora tomater (eller motsvarande mångd små)
3 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
1 liten grön paprika
1/2 -1 röd chilifrukt
1 dl persiljeblad
1 dl korianderblad
2 msk färsk oregano
2 msk sherryvinäger
1 dl olivolja
salt och nymald svarpeppar
en nypa socker

Skala, ansa och hacka tomat, vitlök, lök, paprika, chili och örter så fint som möjligt. Blanda ihop. Rör i olja och vinäger. Smaka av med salt, peppar och aningen socker.


Förutom att chimichurri är jättegod till grillat oxkött kan man dippa bröd i röran. Jag kan tänka mig att den även är helt perfekt till majschips.

2 kommentarer:

Paulina sa...

Helt fantastiskt gott! :D


//hundredkitchenstories.blogg.se

Unknown sa...

Chimichurri är to die for! Jag gjorde en variant som serverades till torsk, quinoa och mangosalsa för två (!) år sen. Det var på min kompis möhippa och jag kan knappt tro att jag inte fått tumme ur att laga det igen. Tack för påminnelsen!