torsdag 4 september 2014

Godis från trädgården!


Nu levererar mina physalisplantor massor med söta, supergoda frukter. Jag har tidigare skrivit om physalisodling och vill återigen passa på att slå ett slag för denna växt som ger god skörd i Sverige även om man inte har den i växthus.

När frosten hotar tar jag in mina plantor. De är då någon meter höga och ganska breda, men brukar rymmas i ett fönster inne i min sommarstuga. Frukterna mognar på vartefter, i vårvintras skördade jag långt in i januari. Om jag har tur och vintern blir mild övervintrar plantorna trots att jag stänger av värmen på landet under vintern. Om det blir svinkallt och plantorna lägger av är det bara att plantera nya frön i februari.

1 kommentar:

Mårtenssons kök sa...

SÅ häftigt att det går att odla physalis här i Sverige, och att det dessutom går så bra! De är ju så goda, de där små bären och vi äter dom gärna som godis här hemma. Fast inte egenodlade, tyvärr...