fredag 5 september 2014

Kära asiatiska bladgrönsaker


Jag är fullständigt kär i asiatiska bladgrönsaker, kålsläktingar som komatsuna, pac choi, mizuna och så vidare. Det är så roligt med något man kan och SKA odla nu, sent på säsongen!

I min trädgård kan man ha tur och lyckas med tidig vårsådd av asiater om våren blir mild. På sommaren går de ofelbart i blom utan att ha producerat några större bladmängder och dessutom blir plantorna uppätna av jordloppor, kålfjärlilar och kålmal.

Men nu på hösten är verkligen de asiatiska bladgrönsakernas tid. Jag odlar dem dels på balkongen och dels som sista gröda ute i köksväxtlanden. Förra helgen satte jag ut förodlade plantor av 12 olika sorter i ett land där det tidigare växt bondbönor. Jag täckte med fiberväv för säkerhets skull. Plantorna gillar den svenska hösten och kan till och med tåla lite frost. Om man har riktig tur kan några till och med övervintra och ge blad tidigt på våren.

De asiatiska bladgrönsakerna är så vackra, med olika former av färger mellan vitt, grönt och rött. Den ofta peppriga smaken är god. När grönsakerna är små använder jag dem mest råa i sallader och när de växer till sig är de väldigt goda wokade.

Jag kommer att gallra de fyra olika pac choisorter som vi har på balkongen. Småbladen hamnar i sallad och har vi tur får vi några rejält stora, krispiga pac choihuvuden om några veckor.

Jag kommer nog dessutom att så ytterligare en kruka av den snabba, vackra  "Mustard red giant" som, trots sitt namn, är allra godast som småblad. Jag tog egna frön från denna sort för över 10 år sedan och de gror fortfarande hur fint som helst.

3 kommentarer:

Backtobasic sa...

Men naturligtvis....har rensat ett land från sågnejlika och vill inte ha bar jord.....Asiatiska bladgrönsaker blir det .....

Backtobasic sa...

Men naturligtvis....har rensat ett land från sågnejlika och vill inte ha bar jord.....Asiatiska bladgrönsaker blir det .....

Fröken Dill sa...

Ett mycket smart val!