torsdag 11 september 2014

Dagens boktips


En ny kokbok av Lisa Förare Winbladh, den bara MÅSTE jag ha.

Att boken heter "Det godaste jag vet" gör ju inte saken sämre, för det godaste som smaksäkra, matkunniga Lisa vet måste ju helt enkelt vara tokgott.

När jag fick veta att boken var på gång terroriserade jag bokhandlarna i flera veckor för att lägga vantarna på den så snart som den fanns att köpa.

Nu har jag den sedan en tid och frossar i att läsa recepten och  alla smarta små råd och förklaringar. Underbart! Boken är indelad i kapitel med goda smaksättare som vitlök, fisksås, ingefära, sherry och annat som höjer mat till skyarna.

Sidorna är verkligen fullmatade med spännande recept. Jag har redan testat något och brinner av lust att få laga flera. Eftersom vårt köksbygge pågår har vi bara en mycket begränsad basuppsättning ingredienser och köksredskap att tillgå hemma. Många av Lisas recept kräver spännande kryddor och annat, som jag i och för sig äger, men som bidar sin tid i förvar på landet.

Här kommer några av de recept jag fastnat mest för. Det var svårt att välja för boken innehåller massor.


Att soppa på bas av aubergine kan bli fantastisk vet jag sedan tidigare och Lisas Auberginesoppa innehåller förutom vitlök spännande orientalisk kryddning med spiskummin, koriander och kanel.

Blommande lökbröd verkar vara en väldigt bra utveckling av det goda vitlöksbrödet. Perfekt om man vill bjuda på den goda klassikern, men göra det lite mer lyxigt och arbetat.

Lisa har tidigare försett mig med det absolut godaste receptet på Grönärtsoppa så när hon nu föreslår en Frisk kräm på gröna ärtor, mynta, äpple och lime är jag inte sen att haka på.

Hemlagad räksoppa är gott, men jag lagar alltid min på samma sätt. Lisas twist, Räksoppa med melonkulor, libbsticka och dragon låter kul.

Att soppor gärna kräver något gott tillbehör håller jag med om. Tänk att få spännande kycklingkex med salladslök,curry, chili och sesam till soppan!

Sherry är verkligen en dryck som är helt perfekt i matlagningen. Själv hade jag aldrig kommit på att använda fino-sherry till ungsrostad potatis. Det lät enkelt och väldigt gott.

Recept på lasagne kan man inte få för många av. Vad sägs om Brielasagne med paprika, mandel, fikon, vinäger och ostronskivling?

Och så slutligen - Misohollandäs med grape och ingefära - hur GOTT låter inte det?

Nu har jag börjat dräggla och måste omedelbums bege mig i väg och äta lunch. Må vår snickare därhemma skynda på med köksbygget så att vi åter får ett fullutrustat kök att laga mat i!


5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Hennes "matmolekyler" är nästan sönderläst vid detta laget i vårt kök! En av de mest användbara matböcker som gjorts. Vi kommer absolut att lägga vantarna på denna också, tack för tipset.

Matarkivet sa...

Underbart! Jag hade ingen aning om att denna var på gång men ska genast vidarebefordra länken till mina föräldrar så jag kan få den i julklapp. Hehe. :)

Kram

Lisa FW sa...

Tack gulliga du!

Fröken Dill sa...

Mårtenssons, ett absolut MÅSTE!
Matarkivet; det gäller att vara lite smart om man ska bli "överraskad" med de rätta julklapparna!
Lisa; det är du så värd! J har nu lagat två rätter ur boken som jag faktiskt var lite tveksam till innan jag smakat - frikadeller och Maiale al latte - och det blev HUR GOTT SOM HELST!

Bara brittiskt sa...

Lisa "gav mig" knäckreceptet som blivit allas favorit i släkten: citron, rosmarin och rostade pinjenötter...