onsdag 27 augusti 2014

Zucchiniblommor


Mina zucchiniplantor producerar inte bara frukter, utan dessutom mängder med hanblommor.

I år har jag testat att på italienskt vis använda de vackra knallgula blommorna i maten. Det är ett experiment som verkligen givit mersmak! Blommorna har en härlig, ganska kryddig och koncentrerad squashsmak och konsistensen, som kan vara lite taggig och hårig innan tillagning, blir helt perfekt. Tänk att något som tidigare gått till spillo kan vara så gott och användbart.

Jag har testat två tillagningssätt - squashblommor på hemlagad pizza med buffelmozzarella och basilika och fyllda friterade squashblommor.

Båda försöken föll lika väl ut. Jag misstänker att våra egna pizzor kommer att få zucchinblomstopping, i alla fall i någon mån, ända fram till slutet på säsongen i år. Även om det var lite pyssel med de friterade godsakerna var det väl värt sin tid. Inomhusspisen på landet har ingen fungerande fläkt. Med tanke på att jag fick sköta friteringen på wokbrännaren ute i mörkret i pergolan medan ösregnet vräkte ner hade jag stora förväntningar på resultatet. Och jag blev inte ett dugg besviken. Fyllda friterade zucchiniblommor är toppen som en liten lyxig smårätt eller snacks. Om man vill ha någon sås att dippa i passar en chilihet kall tomatsås.


Fyllda friterade zucchiniblommor

25 zucchiniblommor

250 g ricottaost
1 dl riven parmesanost
rivet skal från 1 citron
färsk mynta motsvarande minst en kruka
chiliflakes
riven muskotnöt
salt och nymald svartpeppar

frityrsmet:
200 g vetemjöl
1/2 tsk salt
3,5 dl kallt mineralvatten

Olja til fritering, jag tog smakneutral rapsolja

flingsalt


Mosa samman ricottaost med parmesan. Blanda i rivet skal från citron. Finhacka myntan ovh blanda ner. Krydda med chiliflakes, riven muskotnöt, salt och peppar.

En del tar bort ståndare och pistiller på blommorna, eftersom de anses beska. Jag brydde mig inte om det och mina zucchiniblommor ble goda ändå. Fyll blommorna med en tesked, Ta inte för mycket i varje, då riskerar snacksen att bli lite blöta. Snurra samman kronbladens toppar.

Häll mjöl och salt i en skål. Tillsätt mineralvattent lite i taget och vispa till en jämn frityrsmet.

Hetta upp oljan till 180 grader i en gryta eller kastrull som tål värme. Doppa de fyllda zucciniblommorna i frityrsmeten och sedan direkt ner i oljan några i taget i omgångar.

Fritera tills blommorna är frasiga och gyllene. Lägg luftigt på en tallrik med hushållspapper.

Strössla över flingsalt.


Inga kommentarer: