tisdag 19 februari 2008

Återuppstånden...


Det har varit ett par väldigt nästäppta och snörvliga dagar för J och mig på sistonde. Helt otroligt hur en vanlig förkylning kan förstöra ens fömåga att känna smaker! Igår var vi båda lite piggare och då blev det en värmande fisksoppa till middag.

Fisksoppa med saffran
1 gul lök
1/2 liten purjo
1 liten fänkål
1 morot
1 klyfta vitlök
Ca 6 dl fiskbuljong (jag fyndade en hemkokt skaldjursbuljong i frysen - se tips nedan)
1 dl vitt vin
1 kuvert saffran
Salt, pappar och fisk- och skaldjurskrydda från kvarn
1 stor skiva lax
Fiskfilé av vit fisk, jag tog två vitlingfiléer från frysen
Skär grönsakerna i bitar. Finhacka vitlöken. Fräs vitlök i olivolja, tillsätt grönsaker och låt det hela fräsa några minuter utan att det tar färg. Häll på buljong, vin och saffran. Smaka av med kryddor. Koka tills grönsakerna blir lite mjuka men ändå har spänst kvar. Skär fisken i lagom bitar. Tillsätt dessa, låt soppan sjuda tills fisken är nätt och jämnt färdig. (Överkokt fisk är inte gott!) Servera med aioli eller vitlöks-crème fraiche.

Tips på skaldjursbuljong
När jag äter skaldjur som t ex hummer, krabba, havskräftor eller räkor brukar jag spara skalen. Dessa kokas sedan en halvtimme, timme i fiskbuljong från tärning. Om buljongen inte ska ätas genast är den bra att ha på lut i frysen.

Inga kommentarer: