söndag 24 februari 2008

Fiskgratäng


I fredags kom årstidernas fisklåda med fin-fin sejfilé. Jag hade också gjort en extrabeställning av en grönsakslåda. Grönsakerna var fina men lite väl i övermognaste laget. Kanske är det så att ekologiska grönsaker håller sämre än konventionellt odlade?

Sej är en god fisk men den kan bli lite grå som tillagad och passar därför bra i en fiskgratäng, t ex en variant med lite fransk inspiration. Ibland kan jag bli väldigt sugen på mat som innehåller potatismos, lite grädde och smör. Kanske inte helt i linje med alla hälsoråd, men jag tror inte att det är så farligt om man inte äter det varje dag.

Fiskgratäng för två hungriga

Potatismos som görs med pressad kokt potatis, mjölk, lite smör och kryddas med salt, herbamare, vitpeppar, salt och lite riven muskot

Vinsås - 1 msk tomatpuré och 1 1/2 dl vin får koka ihop med 2 dl grädde och 2 dl fislbuljong. Red med 2 msk idealmjöl. Det ska bli ca 4 dl sås. Smaka av med vitpeppar och ev salt och hackad dill.

2 sharlottenlökar, 5 champinjoner och 2 tomater hackas och fräses i en panna. Krydda med salt och vitpeppar.

Smörj en form. Spritsa eller klicka moset längs kanterna. Lägg fiskfiléerna, ca 300 g, i botten med grönsakshacket över. Häll på såsen.

Grädda i 250 graders ugn i ca 15-20 minuter.
Jag gjorde mina gratänger i fina portionsformar från Ikea.

Vi drack ett gott vitt rieslingvin till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gjorde en variant av den här gratängen till mamma och syster i helgen. Kokt potatis till istället för det kändes enklare, och sa hade jag färsk dragon i frysen så det fick det bli istället för dill. Också jättegott! Och lite Sancerre-vin till.
/E