måndag 4 februari 2008

Helgluncher




I helgen åt vi två väldigt goda luncher. Jag hade fått en fin bit pumpa av en arbetskompis. Tänk att något som odlades i somras fortfarande kan vara så fräscht! Jag brukar använda pumpa på lite olika sätt, men allra godast tycker jag nästan att den är som soppa. När jag var på Gotland en senhöst för några år sedan fick vi en helt fantastisk pumpasoppa på Gumbalde golfklubb. (Nej jag spelar inte golf.) Jag fick veta ungefär hur soppan var gjord och brukar göra något liknande så här:

Pumpasoppa
1 klyfta pumpa, 1 sharlottenlök, 1/3 purjo (det vita), 1 liten bit rotselleri, 1 potatis och 1 palsternacka skalas och skärs i bitar och fräses i smör utan att det tar färg. 6 dl kycklingfond hälls på och så får det hela koka tills det är mjukt. Soppan mixas, 1 dl vitt oekat vin och 1 dl vispgrädde hälls i. Späd med vatten om det blir för tjockt. Smaka av med salt och peppar, eventuellt mer vin och kycklingfond. Servera med tryffelolja ringlad över.

På Gotland fick den goda soppan sällskap av grillad kycklingfilé på ett spett, men i lördags hade vi en annan rätt vid sidan av istället.


Jag har verkligen kommit igång med att läsa andras matbloggar och då hittade jag det här tipset på Svartrötter Gremolata:
http://sisterfood.blogspot.com/2007/12/svartrtter-gremolata.html
Tack snälla, det var jättegott!

På söndagen tog jag fram gravad lax från frysen. Det är lätt att grava lax och det blir väldigt mycket godare än den färdigköpta. För att inte tala om vilken skillnad det är på hemlagad och färdigköpt gravlaxsås!

Gravad lax
1 kg laxfilé från den tjocka delen av firren skärs i 2 bitar. 3 msk salt, 4 msk socker och 2 tsk grov- och nymalen vitpeppar blandas och fördelas på köttsidorna av laxen. Laxbitarna läggs ihop, med köttsidan inåt och 1 dl hackad färsk dill mellan. Paketet läggs i en plastpåse och får stå i kylskåp med en tyngd över i 2 dygn. Vänd påsen ett par gånger. När gravningen är klar skrapas laxbitarna av, förpackas i plast och fryses i minst två dygn.

Gravlaxsås
½ dl svensk senap (typ Slotts original) rörs med 1 msk socker. 1 dl smaklös olja rörs i, från början droppvis. Såsen smaksätts med ½ tsk salt, nymald vitpeppar, ½ msk vinäger och 1 dl hackad dill.

Vi åt gravlaxen i tunna skivor med sin sås på frasiga, smörstekta brödbitar.

Inga kommentarer: