söndag 24 mars 2019

Varmbänk på balkongen

Varmbänken till vänster, kamoflagefärgade katten Muskot till höger

Äntligen ser det ut att fungera - mitt projekt med varmbänk på balkongen. Jag har testat förut och misslyckats. Gödselbädden fick då aldrig upp temperaturen, troligtvis eftersom plastlådan trots allt är för liten och för dåligt isolerad. Jag har valt den största plastlåda jag kunde få tag på och den är isolerad med bubbelplast, frigolit i botten och säckväv.

I år verkar projektet mer lovande. Hästgödseln fick värmas upp inomhus ett dygn innan den blandades med ljummet vatten och halm i lådan. Jag startade inte heller bänken när det var alltför kallt ute.

Nu håller bänken 15-23 grader, även under nätter med frost, så häromdagen la jag på ett lager jord och sådde.

Om jag har riktig tur kommer jag att kunna skörda kryddor, rädisor och bladgrönsaker ur min fina varmbänk om någon dryg månad. Spännande!


Inga kommentarer: