onsdag 13 mars 2019

Variationer på svartrot



Förr fanns svartrot att få tag på i alla affärer, men numera är den tyvärr ganska ovanlig. Synd, för det är en riktigt god rotsak. Den brukar kallas "fattigmans sparris" och visst kan den tillagas likt sparris, men jag tycker inte att smaken är särskilt sparrislik. Svartroten är god på ett annat sätt.

I år ska jag ge mig på att försöka odla svartrot. Jag har köpt nya fröer och det blir premiär för denna rotsak på den plats där jag odlar numera. Av erfarenhet vet jag att svartrot är lite knepigt, båda att få att gro och att senare skörda utan att rötterna går av. Men skam den som ger sig. Hel svartrot har god lagringsduglighet och skörden kan lysa upp de mörka månaderna.

När man förbereder svartrot för tillagning ska man komma ihåg att den har en maskrosklibbig saft. Det kan vara idé att använda handskar. De vackra vita rötterna som avslöjar sig när det svarta skalet skalas av med potatisskalare blir snabbt missfärgade, så det är smart att ha en skål med kallt vatten och citronskivor beredd.

Jag lagade två olika testrätter där svartrot kombinerades med två råvaror som den kommer väl överens med; apelsin och rostade hasselnötter.

Det blev sous-vide-tillagad svartrot med apelsinhollandaise, rostade hasselnötter och persilja och råstekt svartrot med apelsinvinägrett och rostade hasselnötter.

I sous-vide-varianten kördes svartrot med smör, lite pressad citron, salt och peppar i 89 graders sous vide i en dryg timme. Apelsinhollandaisesåsen var som en vanlig hollandasise, fast kompletterad med pressad apelsin. Den råstekta varianten stektes i generöst med smör.

Båda varianterna blev goda, men sous-vide-tillagningen blev nästan bäst. Alla milda fina smaker kvar i svartroten som dessutom blev liksom marinerad under tillagningen. Gott, gott!

Om man har tid så är ju en hollandaise alltid festlig. Till vardags funkar det bra med en vinägrett och svartroten är också god kall, i t ex en sallad.

Jag hoppas kunna lägga vantarna på mer svartrot, för jag har ytterligare ett gäng tillagningsidéer att testa. Har fått så många spännande förslag från duktiga matlagare på Facebook.



Inga kommentarer: