söndag 24 mars 2019

Söndagsbrunch


Söndagsbrunch är så smart. Ultimata lyxen för J och mig eller ett väldigt bra sätt att bjuda vänner som annars alltid är upptagna.

Jag brukar göra lite olika sorters brunch, men den senaste hade lite hotellfrukosttema.

En viktig sak är den blonda grapefruktjuicen. Om ni frågar mig är det den ultimata juicen. Pressa egen är optimalt, men den färdigköpta från Tropicana är också väldigt god.

Jag vill ha ett riktigt gott bröd till min brunch. En dag ska jag lära mig baka ett bra valnötsbröd, men tills dess köper jag färdigt på bageriet. Fröknäcke bakar jag däremot själv. Till brödet vill jag ha flera sorters charkuterier och någon god ost, gärna Cambonzola.

Denna gång testade jag också en avokadoröra, typ guacamole utan vitlök, till brödet efter inspiration från hotell Eggers i Göteborg. Mycket bra idé!

Vad det gäller den varma maten vill jag alltid ha äggröra, bacon och stekta/grillade tomater. Äggröran görs bäst med en klick färskost i smeten och sedan lagas röran på låg temperatur under omrörning, omrörning så att den blir krämig. Om man kan få tag på bra bacon som är rökt på riktigt funkar det. Annars väljer jag faktiskt numera sidfläsk. De grillade tomaterna blir goda med någon grönkrydda som timjan, oregano eller basilika.

Smothien gör jag med egenplockade blåbär och lingon från frysen. Banan, yoghurt och söta med lönnsirap innan smoothien mixas ihop.

Fruktsalladen blir extragod om man mortlar lite kardemumma, blandar med pressad apelsin och rör ner bland den tärnade frukten. Lite hackade, rostade nötter eller mandlar på toppen är också gott.

För amerikanska pannkakor googlar jag rätt på ett bra recept. Steker helst vartefter så att de blir varma och serverar med bär och lönnsirap.

Gott kaffe och te, helst Guteblandning eller Söderblandning är förstås ett måste till brunchen.

Glad söndag!


Inga kommentarer: