onsdag 19 oktober 2011

Nostalgi - Fisk med mandel


Det här är en rätt som serverades ofta i min barndom. Då lagades den vanligen på "fiskblock". Finns sådana nuförtiden? Jag gör i vilket fall min mandelfisk på fiskfilé av fast vit fisk, typ torsk eller kolja.

Fisk med mandel, för 2

300 g färsk fiskfilé av t ex torsk eller kolja
grönsaksfond (de färdiga fiskfonderna är inte goda...)
3 msk vitt oekat vin
salt och peppar
hackade örter: persilja, dill och lite dragon
1 shalottenlök, finhackad
2 msk ströbröd, gärna panko
4 msk smör
3 msk mandelspån

Smörj en ugnsfast form. Lägg i fiskfiléerna. Häll grönsaksfond och vitt vin runt till ca 1/2 filéernas höjd. Salta och peppra fisken. Lägg på örterna och löken och strössla över ströbrödet. Klicka på smör och strö över mandelspån.

Laga i 200 graders ugn och räkna med att det kan gå snabbt. Överlagad fisk är styggelse och tunnare filéer är klara på 10-15 minuter. Kolla med en termometer (52 graders kärntemperatur=färdig) eller skär ett testsnitt. Njut den nostalgiska fiskrätten till pressad potatis.

5 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Jag är tillbaka i skolan på nolltid :D Jag var en av de väldigt få som tyckte om fisken med mandel som serverades i skolan.

Det ser gott ut även på din bild!

Kim sa...

Fisk med mendel - den hade jag glömt bort. Den ska banne mig in på repertoaren!

Fröken Dill sa...

Helena; verkar som om denna rätt är svår att förstöra. Jag har till och med uppskattat Findus-varianten vid några tillfällen. Fast godast blir såklart egen!
Kim; suveränt smart - snabblagat, gott och nyttigt!

Åsa sa...

Oh ja, trots att jag var öbo och ibland faktiskt åt färsk fisk så var det nog fiskblocken som stod för större delen av fiskintagen. Däremot tror jag aldrig vi åt just med mandel hemma men som Helena skriver var det inte helt ovanligt i bamba (=matbespisning?)

Fröken Dill sa...

Aha, vilka lyxiga rätter ni fick i plugget på västkusten. Här i öst fick vi nöja oss med fiskpanetter (fiskblock med tjockt, ofta mjukt och otäckt blekt lager panering) med filsås!