tisdag 11 augusti 2009

Krabba - dyrt eller inte? + längtan till västkusten


Jag VET att det inte riktigt är krabb-säsong ännu, men ändå... Jag älskar skaldjur trots att de man kan få tag på här på östkusten sällan är optimala.

Den hyfsade vacumpackada krabba jag köpte för några veckor sedan kostade lite drygt 60 kronor. En del av köttet hamnade i goda crab cakes till tre vuxna. Resten blev en del av vår gourmetmiddag. Alla skal slängde jag in i frysen så länge. Häromdagen var det dags för buljongkok. Jag tinade skalen och lät dem torka i 150 graders ugn någon timme. Sedan krossade jag dem lätt. Vatten kokades upp med lök, purjo och morot i bitar, krabbskal slängdes i och fick koka 40 minuter. Skales silades bort och buljongen fick reducera till ett par deciliter. Nu ligger de och bidar sin tid i frysen i väntan på att förvandlas till en härlig krabb-bisque.

Basen till tre portioner crab cakes, fyra småportioner krabbkött till tryffelomelett och härlig buljong till minst fyra portioner fantastisk skaldjurssoppa det är väl ändå rätt mycket för 60 kronor?

Tycker förken Dill och drömmer sig mot västkusten. Kanske blir det någon tur dit fram emot hösten. Tills dess är det skandal att det sällan finns vettiga skaldjur att få tag på i Stockholm. Svåra att över huvudtaget lägga vantarna på, överdyra, överkokta och aldrig pinfärska. Uselt!

5 kommentarer:

Zazza sa...

Hej Fröken Dill! Nu hittade jag till din blogg... Tack för kommentaren på min blogg! Hur hittade du den? Kul blogg du har - ska ta mig tid att surfa runt en stund lite senare... har ett inlägg om hur man blir av med bananflugor på gång :-). På återhörande och... välkommen till Västkusten!
/Zazza

Ormen sa...

Frk Dill, gå till en riktig fiskaffär och beställ levande krabbor, alla fiskaffärer med självaktning kan ordna detta. Koka själv, recept finns överallt, Du får de godaste krabbor som finns att få!

Lycka till!

Fröken Dill sa...

Jag dammsuger internet på matbloggar, hittade antagligen din via en länk från någon annan.
Matbloggar är ju nästan ännu roligare än kokböcker och mattidningar!!!
Vilket bra bananflugetips! Jag brukar använda dammsugaren till getingar också. Fungerar bra eftersom jag är panikrädd för otäckingarna.
Hälsar sensommar-Dillen

Fröken Dill sa...

Ormen, vilket supertips! Färskare än levande kan de ju inte bli.
Hälsar Dillen

Niklas (Nyfiken på mat) sa...

Håller verkligen med, det är svårt att få tag i bra, men framförallt dyrt!! Gratinerade havskräftor igår (kommer snart på bloggen haha) och det så att jag fick hicka när jag skulle betala nere på melanders i hötorgshallen!

Jag är sååå dålig på att ta hand om skal, men fick lite insperation av dig här så nu blir det att koka buljong nästa gång!