tisdag 18 augusti 2009

Jag har skördat


Morotsblasten började bli uppäten så i helgen var det dags att dra upp de goda primörerna ur hinken där de odlats.

Lättkokta med lite vinägrätt över tillsammans med dito brytbönor från landet åt vi dem till en hemgrillad ekologisk kycklinghalva från Bosarp. Fågeln hade marinerats i ett dygn med rapsolja, god grillkrydda, salt och peppar. Jag skar snitt i skinnet, lossade det från fågeln och tryckte in kryddsmör med vitlök, rivet skal och saft av citron, salt och peppar. Kryddsmöret smaksätter fågelköttet och gör skinnet knaprigt när man grillar, vilket man gör långsamt i klotgrill på låg, gärna indirekt värme med stängt lock.

Förresten är jag öppen för fler förslag på den godaste marinaden till kyckling. Butikskycklingarnas marinad t ex är ju riktigt god och jag tror också på någonting mer örtigt och citrusigt. Hur är det med vinets vara eller icke vara i kycklingmarinad?

Vi åt vår fågel med lyxroséen Sancerre. Återigen måste jag konstatera att jag tycker den är tunn och blaskig i smaken för sina 119 kronor. Trots den vackra färgen blir det nog inga mer sancerrer inköpta.

2 kommentarer:

Anna sa...

Vilka fina morötter! :-) Och så god med nyupptagna hemodlade! Blek, laxrosa färg på rosé brukar annars vara en kvalitetsdetalj på ett riktigt gott vin men ja färgen kan bedra ;-) Tack för varningen! Hade säkert inhandlat detta trots priset just för färgens skull.

Brukar inte marinera kyckling så inget bra tips. Fransk dragon är i alla fall en krydda som jag tycker är gott till kyckling. Kansk lite extra till! Sen en kryddblandning som är gott till "allt" är Persillade. :-) //Anna

Anna B sa...

Ser fina ut! Fick själv inga morötter i år. Barnen hade planterat egna i lådor som de vaktade hårt och skördade redan i juni ;-)