torsdag 13 augusti 2009

God lyxglass


Sedan jag började göra egen glass har jag svårt för de flesta köpta. Det är kanske inte så kontigt att de inte smakar gott med tanke på allt konstigt de innehåller. Mängder med aromämnen och konstistensgivare och tro inte alltid att gräddglass ens innehåller grädde!

Idag hittade jag i alla fall en riktigt lyxig pinnglass; "Smothie" från danska Hansens som verkligen smakade gott av hallon, banan och ananas. 29 kr är verkligen i dyraste laget, men hellre en god glass mer sällan än många äckliga, tillsatsstinna. Trots att jag är av naturen snål kan jag nog ändå tänka mig att prova Hansens glassar igen. Fast fröken Dills glasstopp leds fortfarande av glassarna på Gelateria Italiana vid Fridhemsplan och så mina hemgjorda förstås!

6 kommentarer:

Anna sa...

För ett par år sedan öppnade ismejeriet farligt när (5 minuters gångväg) från mig och dom har Hansens glass så jag vet hur god den är. Har inte testat Smoothie så det måste jag ju bara ;)
http://thecopenhagenguide.com/1367/ismejeriet
Kram Anna

Fröken Dill sa...

Vilken lyx att bo så nära ett bra glasseri!

I sommar har jag flera gånger räddat efterättssituationen åt min laktosintoleranta systerson genom att fixa hemgjord laktosfri glass.

Det blir jättegott, både sorbeter och sorter som baseras på laktosfri mjölk och grädde.

Hälsar moster-Dillen

Mamma Mimmi sa...

Håller med dig - inget går upp emot hemgjord glass. Kommer du någonsin till Skanör är ett besök på Aldo glassbar väl värt besväret...eller Olof Viktors i Glemminge på Österlen. Kram Mimmi

Fröken Dill sa...

Nya glasstips är ALLTID välkomna! Skåne i allmänhet och Österlen i synnerhet är verkligen platser där jag skulle vilja vara nästa sommar. Jag har följt bloggare som semestrat där och känner mig svårt avundsjuk! Å andra sidan har jag min stuga i Roslagen och dessutom är det roligt att hälsa på dem man känner under ledigheten så man får se hur det blir 2010.
Hälsar fröken Dill

Nyberg's story sa...

Måste testas! Håller med tidigare inlägg att Olof Viktors glass är bland det godaste jag har har smakat. Inga tillsatser under tillverkningen. När jag var på Österlen i somras fick jag tips om att NK köper in den. Ska faktiskt gå förbi och kolla om dom har den.

Trevlig helg! Hälsar Linda

Emil O. sa...

Hemmagjord glass är oslagbar, speciellt om den är gjord av obloggande S =) Min favorit hittils är nog den vanlig vanilj med äggsmak av att man kokar med ägget i glassen lite i grädduppkoket, försiktigt dock så att man inte får äggröra =D.

Annars är Ben & Jerrys och Hansens klart bra alternativ ja. Och båda har fair trade-alternativ.