lördag 26 januari 2008

Lubbfrossa


Igår var mina föräldrar och min favorit-släkting M på besök hemma hos mig. Eftersom det var fredag och jämn vecka fick jag en fiskleverans från Årstiderna. Det är verkligen en fantastisk prenumeration! Så god fisk finns knappast att få tag på i Stockholm. Gårdagens fiskfilé var Lubb. Fult namn på god fisk måste jag säga.

Vi startade med en minivinprovning av två chardonnayer: Fleur du cape och Penfolds Koonunga hill. Alltid kul att passa på att prova vin när man är några stycken!

Jag lagade lubben på två sätt. Bitar av firren sattes tillsammans med laxbitar och räkor på spett, penslades med citronolivolja, salt och peppar och grillades. Sås till detta var en kall saffranssås - lika delar hemlagad majonäs och crème fraiche smaksätts med saffran, en pressad vitlöksklyfta, salt och peppar.

Rätt nummer två var lättgravad, ungsstekt lubb.
Lubben delades i portionsbitar, gravades i 20 min med lika delar salt och socker och lite vitpeppar. I ugn på 200 grader tillagades fisken till innertemperatur 48 grader. Som tillbehör valde jag, efter att ha googlat, Lisas rödlöksragu, svampfräs (jag tog shiitake + champinjon istället för trattkantareller) och potatis/palsternacksmos.

Vi avslutade med apelsinsorbet.

Pressad apelsin fryses. Apelsinfryset mixas sedan med lagom mängd florsocker (mängden beror på hur sur apelsinen är) och vispad äggvita (1 äggvita räcker till 4 personer).

Det hela blev mycket gott.

Inga kommentarer: