lördag 19 januari 2019

Fröer och planering för odling 2019


Just nu känns det som julafton flera dagar i veckan när de beställda fröpåsarna börjar dimpa ner i brevlådan.

Som vanligt har jag nog planerat lite för mycket och kommer att behöva utöka köksträdgården om allt ska få plats. Just nu känns det bra, men jag kommer nog att svära ve och förbannelse över mig själv i vår när de nya landen ska grävas...

Nedan är ett axplock av alla planer jag har för 2019 års odling:

Spenat blir inte alltid helt lyckad i mina odlingar. Nu försöker jag med en ny blomningströg sort, Bloomsdale Long Standing från Runåbergs.

Förra året fick jag upp ögonen för spenatlik och spenatsmakande mangold, sorten Erbette, som min syrra odlade. Den ska jag själv testa i år.

Svartrot brukar vara hopplöst att få att gro, men skam den som ger sig. Eftersom den goda rotsaken dessutom är i princip utrotningshotad i matbutiker gäller det att odla egen.

Förra året lyckades jag äntligen med rödbetor. De blev inte jättestora, men väldigt goda. Dessutom hade de en fantastisk hållbarhet och klarade sig flera månader i kylskåpets grönsaksfack. I år är planen att jag ska komplettera med gulbetor och polkabetor.

I år ska jag lägga ner energi på att få upp brysselkål. Det är så himla tacksamt med grönsaker som blir klara då allt annat är slut.

Svartkummin/Nigella är en fantastisk krydda i t ex indisk mat. Jag svårgillar den, men är osäker på om den kommer att hinna ge frö i odlingszon 4. Den som lever får se, och jag brukar kunna få moget frö från de dekorativa släktingarna till växten, Jungfrun i det gröna.

Kronärtskocka tar en hiskelig massa plats i mina till ytan begränsade odlingar, men jag kan inte vara utan denna köksträdgårdens drottning.

Jag har bestämt mig för att återigen göra ett försök med majsodling. Earlibird heter sorten som jag provar i år. Det är en F1-hybrid. Jag vill egentligen odla standardsorter, men har haft lite otur med sorten Golden Bantam under ett par år så nu måste jag testa något annat för att se om det kan fungera bättre.

Jag brukar odla en massa olika asiatiska bladgrönsaker, typ Pac Choi. De flesta är tyvärr F1-hybrider så man kan inte ta eget frö. I år ska jag prova standardsorten Prize Choi.

Äntligen har jag fått tag på frö till min favoritpurjo, St Victor. Stilig, köldhärdig sort med blågröna blad.

Förra årets extremvarma sommar gav mersmak vad det gäller squashodling. Bland flera favoriter är musselformade knallgula Sunburst ett måste.

Nya tomatsorter för i år är bl a Rosella, Ailsa Craig och Rambling Gold Stripe. Den sistnämnda är en snygg ampeltomat som dessutom ska vara god.

Det viktigaste av allt är att jag ska försöka hedra mina grönsaker genom att äta och tillaga dem på de allra godaste sätten.

2 kommentarer:

Katinkas Kitchen sa...

Min mor brukar odla chili med mycket gott resultat, i fjol prövade hon med en Espelette som var helt magisk! Den slank gärna ner i mina grytor.. Med vänliga matglada hälsningar från Katinkas Kitchen!

Fröken Dill sa...

Ja, Espelette är inte dum. Den brukar jag odla. Och så vill man ha Serrano till det mexikanska och så Jalapeno förstås. Några italienska sorter kanske? Tabascochili är bra och någon illstark thailändsk kan man ha nytta av. Och en speciell gul chili som smakar citrus och är god till fisk. Och sedan förstås Padron, som inte är så stark utan går att steka och äta med salt eller fylla med godsaker. Mycket chili blir det... Hälsar fröken Dill i odlartagen