fredag 18 januari 2019

Äntligen - marconamandlar!


Äntligen har jag lyckats köpa marconamandlar. Dessa lyxmandlar kommer från Spanien, där de odlas till exempel i trakten runt Valencia. Marconamandlar brukar kallas världens godaste mandlar.

De är kortare, bredare och plattare jämfört med vanliga mandlar. Smaken är rund och söt. Konsistensen påminner om macadamianötter. Jag gillar vanliga mandlar också, men marconamandlar är någonting alldeles speciellt.

Mandlarna som jag köpt i Hötorgshallen är skalade, lättrostade i olja och saltade, färdiga att avnjuta som ett läckert snacks.

Mandlarna är perfekta som de är och skulle vara helt underbara på en ost- och charkbricka med spanskt tema. Jag "råkade" ta med mig burken till jobbet eftersom mandlarna behövde fotas i dagsljus, så nu är enda problemet hur jag ska hålla mig ifrån att mumsa i mig alla, istället för att spara till fredagsmyset med J. Att be en arbetskompis låsa in burken under dagen skulle avslöja vilken fruktansvärt dålig karaktär jag har när det kommer till godsaker...


Inga kommentarer: