tisdag 23 februari 2016

Tomatsådd 2016


Äntligen har nu årets tomatfröer kommit ner i jorden! Egentligen är det lite tidigt om man inte har tillgång till växthus, men jag har en idé om hur jag ska driva upp mina älsklingsplantor ljust och svalt så att de blir knubbiga och fina och sedan kommer det ändå an på hur sommaren 2016 blir. Hoppas på mer sol i juli jämfört med förra året...

Årets sorter är:


  • Black sweet cherry - ständig favorit, med oslagbar färg, mörk på utsidan och snyggt grön inuti
  • Gelbe dattelwein - favorit sedan många år, lite sen, men otroligt saftig, söt och god i enorma klasar
  • Mei Wei - ny favorit sedan några år, den enda tomaten man behöver odla enligt Runåbergs fröer
  • Chilega - ny favorit sedan några år, tidig, söt och god
  • Dansk export - pålitlig normaltomat
  • Gardener´s delight - pålitlig, produktiv cocktailtomat
  • Green zebra - snygg, lite syrlig och god
  • Green grape - fantastisk färg, särskilt inuti, god
  • Golden bumble bee - ny, jag föll för färg och mönster, hoppas den är god
  • Yellow pearshaped - snygg, god
  • Houndreds of thousands - ny, ampeltomat som ska vara god 
  • Någon variant av piennolotomat som jag bytt till mig för några år sedan
  • Svart rysk tomat som jag inte vet namnet på - spännande!
  • Sungold - ska vara söt och god
  • Indigo peardrops - ny, jag föll för färg och mönster, hoppas den är god
  • Purple Calabash - brukar kunna hinna mogna utomhus en bra sommar, stor, god och snygg
  • Red Profusion - ny, ampeltomat som ska vara god 


Plus ett antal till där jag hade gamla fröer. Det var bl a Orange cherry, Angora, Malinowe, Zarnitsa, Chernomyr och några till.  Kanske gror de inte, men man vet aldrig, tomatfröer kan ha överraskande bra hållbarhet.

Sedan antar jag att jag kommer att köpa, eller byta till mig ytterligare några sorter, för så brukar det bli. Bl a var frö från Sweet 100, som jag alltid brukar ha, slut. Kanske kan jag tigga till mig Cheerokee Purple, också den en stor, snygg tomat som ändå brukar hinna mogna vid odling mot södervägg utomhus. Orange bourgain önskar jag mig också liksom Lemon drop. Detta med tomatsorter väcker verkligen samlarbegär och bara tanken på en solmogen, egenodlad tomat får det att vattnas i munnen.

6 kommentarer:

Chili con Karin sa...

Oj vad många sorter! Här blir det bara två sorter men jag vet inte riktigt vilka....

Fröken Dill sa...

Det brukar landa i ca femton plantor till slut, får se hur det går i år... Om jag skulle välja två att odla utomhus skulle det nog bli Black sweet cherry och Gardeners delight.

Anonym sa...

Hej
Har du lust att dela med dej av din idé hur du ska få dem knubbiga?

Fröken Dill sa...

Absolut.
Svalt och ljust är måsten. Stäng av elementet och skaffa extra växtbelysning. Lysrör är billigast, LED energisnålast. Sätt gärna belysningen på timer. Jag har en hel del växtbelysning och blir våren kall tror jag att jag kommer ha möjlighet att förvara mina plantor i ett ouppvärmt utrymme (Bör vara ca 10 grader där då) med massor av fönster. Så fort temperaturen utomhus är över 10 plusgrader ska tomatplantorna ut för att härdas. Lite försiktigt i början. Max en timme och i skuggan, sedan gradvis längre och mer och mer sol. Det är ett passande men det är det värt. Mina plantor har blivit oerhört mycket bättre sedan vi flyttade till lägenheten med balkong - nu kommer plantorna verkligen ut när de ska. Och in om det plötsligt börjar tokblåsa. Lite vind är bra, mycket vind är inte bra... När man skolar om ska hela stjälken ner i krukan. Vid sista omskolningen tar man bort de nedersta bladen och ser till att även denna del av stjälken kommer ner i jorden. Det var nog det hela. Lycka till med odlingen!

Postgårdsromantik sa...

Ånej - är det dags nu igen!!! Jag följde slaviskt din tomatodling för några år sedan - jag såg på bilderna hur dina tomater tog sig något makalöst. Mina hann aldrig - fick dock testa stekta gröna tomater - jättespännande, men de hann aldrig få till färgen.

Är djupt imponerad över dina tomatodlingar. Svårt att lyckas men otroligt vackert att se (från andra sidan datorn.. :))

//Lena

Fröken Dill sa...

Om man inte är superintresserad eller vill ha väldigt många tomatplantor kan det faktiskt vara ett smart drag att köpa några färdiga plantor av god kvalitet. Hur tidigt man än börjar själv har man sällan samma förutsättningar som proffsen. Även jag och min syrra som alltid drar fram egna plantor brukar faktiskt köpa också och det köpta är ofta de första att mogna. Vissa säsonger, som t ex förra sommaren, är det svårt att få särskilt många tomater att mogna alls om man inte har växthus. Andra år går det däremot väldigt bra.