tisdag 2 februari 2016

Terapi vid odlingsabstinens

Groddning av mungbönor på gång

Gula ärtor som ska bli ärtskott

Odlingssäsongen har inte riktigt börjat än och jag lider av svåra abstinensbesvär. Tröstar mig med att gå igenom fröer och beställa hem nya. Chili-, paprika-, kronärtskocks- och physalisfröer har kommit ner i jorden, men det lär ta ett tag innan plantorna tittar upp på allvar.

Så länge tröstar jag mig med snabba vinterodlingsprojekt - groddning och ärtskottsodling.

Favoriten att grodda är mungbönor. Mungbönsgroddar är goda till det mesta, perfekta i wok och helt oumbärliga till koreanska rätter. Jag har en groddningslåda, men det går precis lika bra med en glasburk med silduk fastsatt med gummisnodd över öppningen. Ta inte för mycket frö. Blötlägg i kallt vatten över natten. Häll bort vattnet och låt burken stå och rinna av på mörkt ställe. Skölj minst två gånger om dagen. Efter några dagar är groddarna färdiga och placeras då i kylskåp. Hållbarheten är inte så lång, max några dagar, så grodda bara lite i taget!

Ärtskott passar till det mesta, sallader, mackor, dekoration på de flesta rätter mm. Skotten är superlätta att odla. Blötlägg vanliga gula ärtor över natten. Så tätt i lämpligt kärl med vanlig blomjord. Täck med någon centimeter jord. Håll sådden lagom fuktig. Efter någon vecka är skotten färdiga att klippas av och klipper man inte alltför långt ner brukar de förgrena sig och ge ytterligare skörd.

Inga kommentarer: