söndag 28 februari 2016

Ett glas lycka


Ett iskylt glas med nypressad blodapelsinjuice hälsar oss godmorgon den här kalla och soliga februarisöndagen.

Gudagott!

J hade fyndat blodapelsiner med fula skal så här gällde det att pressa dem innan de blev dåliga.

Jag tycker alltid att det känns lite lyxigt att dricka juice för när jag var barn fick man det bara vid speciella tillfällen. Då togs det fram en liten burk med koncentrerad Kalle-anka-juice ur frysen och innehållet fick sakta smälta i vatten i en glaskanna. Man rörde och rörde med skeden från ett salladsbestick för att få det hela att gå fortare. Antagligen var juicen inte alls lika god som dem som finns idag, men eftersom den serverades så sällan var det ändå spännande och som jag minns det smakade det lilla glaset till söndagsfrukosten himmelskt.

Den godaste apelsinjuicen jag någonsin druckit var i Brasilien. Jag besökte en kompis familj och varje morgon gick pappa M och köpte fula grönskaliga nyplockade apelsiner som omedelbums pressades till helt gudomlig juice. Underbart svalkande i värmen. Med tanke på att frukostsällskapet lätt kunde bestå av 15 personer (min kompis har stor familj) var det verkligen en bedrift.

Här i Sverige har vi en liten tid till tillgång till fina apelsiner från södra Europa och blodapelsiner från Sicilien. Underbart - jag tänker njuta av den lyxen.


Inga kommentarer: