söndag 14 april 2013

Fröbyte och boktips


I veckan som gick hade vi fröbyte på jobbet. Jättekul, nu när vi är några stycken som odlar! Själva fröerna var såklart spännande, men det allra bästa med fröbytet var snacket. Kul att berätta om egna erfarenheter och fantastiskt intressant med tips från de andra.

L ska satsa stort i år. Han har gott om mark i bra odlingsläge och en tonårsdotter som behöver sommarjobb. Vad kan passa bättre för en fjortonåring än att hjälpa pappa med odling och försäljning av ekologiska grönsaker? L har redan pratat med de bästa krogarna i Nynäshamn, där han bor, och har god avsättning för grönsakerna. Smart! Förhoppningsvis blir det lite försäljning av L:s grönsaker på jobbet också, vilket jag ser fram emot om mina egna odlingar inte lyckas.

Jag gav bort de flesta av mina rödbetsfröer till L, för de "läckra röda" har trots flera års försök aldrig blivit bra för mig. Antar att det beror på jorden och läget, för där jag odlade tidigare fick jag fantastiska rödbetor. På den tiden testade jag fram att den godaste sorten var "Libero".

L har både mördarsniglar och kålmal/kålfjäril i sin trädgård. Hans knep är, förutom att plocka bort sniglar och larver, att odla flera sorters grönsaker i en blandning och att odla "offerplantor", sådant som skadedjuren hellre vill ha, t ex Tagetes, fungerar bra, tipsar L.

E är precis som jag själv galen i tomater. Av henne bytte jag till mig plantor av två nya sorter. Vad sägs om "Green sausage", avlånga gröna tomater med gula strimmor och "Basinga", en kulturarvsort, aprikosfärgad s k persikotomat?

C berättar att hon gärna odlar i sitt växthus. "Det är enkelt och sköter sig själv", men att hon gett upp grönsaksodling på friland, med undantag av lättskötta jordärtskockor. Hon har en sort som hinner blomma i Sverige, och lovade mig några knölar så snart de kan grävas upp.

H och A ville ha förslag på vad de kunde odla i sina små grönsaksbäddar. Jag tipsade såklart om asiatiska bladgrönsaker. Det kan ju lyckas med vårsådd av sådana, även om bästa tid lär vara juli för skörd tidig höst. Min favorit är vackra "Mustard red giant" som är toppengod som sallad och perfekti i woken när bladen blivit lite större och grövre.


Igår tog J och jag en långpromenad på stan. Vi bunkrade godsaker på nyrenoverade Hötorgshallen, köpte konsoler till kökshyllor så att vi äntligen ska få lite ordning i det lilla köket, fyndade lyxvaror till extrapris på T-jarlen, köpte te på "Stockholm tea centre" och en exklusiv rökt korv på Oaxens butik. Vi besökte också en bokhandel. Jag var lite nyfiken på Heston Blumenthals jättebok "The Fat Duck Cookbook", men den fick man tyvärr inte bläddra i eftersom den var inslagen i plast. Istället fastnade jag för Lena Israelssons "Gourmetträdgården", en jättefin bok som jag kan rekommendera till alla som odlar ätbart. Ska man lägga ner tid och kraft på köksväxtodling så ska man såklart välja det absolut godaste. Nu ska jag frossa vidare i boken och stämma av med frölådan!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Kul att byta fröer med varandra på jobbet och naturligtvis riktigt roligt att ta del av andras erfarenheter och historier. Att odla grönsaker är så kul. Extra belöning att få äta dem sedan - och kanske tillreda dem enligt nya fina boken! Jordärtskockor är verkligen fantastiska, så tåliga för kyla dessutom. Lycka till med vårbruket! /Eva

Fröken Dill sa...

Så här års ligger man verkligen i startgroparna inför årets odling. Då är det extra kul att läsa en fin bok om odling av sådant som är gott. Ska bli så spännande att se hur säsongen blir. Hoppas på mycket värme, men också lite regnskurar då och då. Det skulle vara toppen att upptäcka någon ny favorit i grönsakslandet.

Hälsningar från fröken Dill