fredag 26 april 2013

Får jag bjuda på lite fredagsgott? Gratinerad getost med hjortron och rosmarin


Vi har börjat med fredagsgott, ett litet smafsel som avnjuts innan middagen eller medan resten av maten lagas.

Nu har ju J rest till London, men jag tycker verkligen att jag är värd lite fredagsgott!

Har i veckan gått och grunnat på om inte hjortron kan passa bra till getost. Nu vet jag svaret: det blir suveränt.


Gratinerad getost med hjortron och rosmarin

Getost, typ chèvre
Vitt bröd, surdegsbröd eller liknande
Olivolja
Hjortron som kokas med lika mängd honung, alt hjortronsylt
Vit balsamvinäger
Flytande honung
Färsk rosmarin
Valfritt: salladsblad, rostade valnötter eller andra nötter

Koka ihop hjortron och honung alternativt värm hjortronsylt. Stänk i en droppe balsamvinäger och strössla i lite klippt färsk rosmarin.

Skär brödet i skivor och stansa ut rundlar med samma diameter som getosten.stek gyllene i olivolja.

Lägg brödrundlarna i en ungsfast form. Skär skivor av getost och lägg ovanpå. Ringla över lite honung och ställ in under ugnens grillelement på högsta värme. Passa noga, det tar några minuter för osten att smälta lagom och få fin färg.

Servera med hjortronröran. Små fina salladsblad och rostade valnötter eller andra nötter passar till.


Jag önskar alla läsare en härlig fredag. Nu pockar mina illrar på att bli utsläppta och lekta med och då är det klart att matte lyder.

2 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Klart du får, mer än gärna när du bjuder på godsaker som denna!

Fröken Dill sa...

Fredagsgott ÄR en bra tanke, kanske kan bli mer sånt framöver...