söndag 3 juli 2011

Resan till Italien



Det har blivit sommar och det händer så mycket att jag knappt hinner blogga.

Jag måste i alla fall berätta om vår Italienresa.

Den 16 juni landade vi i Rom, hämtade ut en liten hyrbil på flygplatsen och vände bilnosen mot den italienska landsbygden, Lazio, Umbrien och Toscana. Vi for genom olivlundar, majsfält och hasselnötsodlingar, först på slätten och sedan slingrande uppåt längs serpentinvägar.

Första etappmål var den lilla sömniga byn Caprarola. Här finns Villa Farnese, en fantastisk 1500-talsvilla i en ljuvlig trädgård. Ja, jag tror att detta är mitt favoritställe på jorden!

I byn frossade vi på pastarätter med svart tryffel och mustig sås på hare. "Coniglio selvatico" förklarade den rara restauranginnehavaren när J frågade vad "lepre" var.

Färden gick vidare mot Orvieto, en medeltida stad som ligger hur vackert som helst på toppen av en vulkanisk klippa. Vi bodde på ett sött hotell mitt i stan.

Dag två strosade vi runt i Orvieto, besökte den pampiga domen och handlade traktens viner. Vid lunchtid var det dags att bege sig ut på serpentinvägarna för att åka ner till lilla Bolsenasjön och byn med samma namn. Förätt och huvudrätt baserade på fisk från sjön, en av Italiens renaste, smakade härligt. I förrätten ingick väldigt goda kokta, kalla marinerade fiskar. En härlig sommarrätt som jag tänker försöka återskapa med abborre från Erken.

Vägen tillbaka till Rom gick ut till kusten, med fika i en liten kuststad och besök på de etruskiska gravarna i Tarquinia.

Vi lämnade tillbaka bilden på flygplatsen och tog tåget in till "den eviga staden". Både J och jag har varit i Rom flera gånger så vi behövde inte stressa runt på alla sevärdheter utan kunde ta det lungt. "Russinen ur kakan" just denna gång blev Pantheon (ALLTID), Piazza Navona, Campo dei Fiori, picknick i Borgheseparken, Bussutflykt till byn Tivoli med Villa d´Este från 1500-talet med galet mycket fontäner och antika Hadrianus villa, utgrävningarna i Ostia, Palatinen och Forum Romanum, Castel saint Angelo, Giancolo, Trastevere och så en massa kringpromenerande där vi såklart passerade Spanska trappan och Fontana di Trevi. Annas tips visade sig vara guld värda. Tack snälla!!! Vi har också två egna restaurangtips:

J mindes ett litet ställe från ett tidigare besök, Picolo Abruzzo, Via Sicilia 237. Vi fick underbar nykarvad parmaskinka och salami som ställdes fram i en korg så att man kunde skära så mycket man ville. Grillad marinerad kanin och Saltimbocca till huvudrätt följt av len Tiramisu. MUMS!

Sista dagen ville jag äta skaldjur. Vi hittade inte restaurangen vi blivit tipsade om men vad gjorde det när vi råkade springa på Pietro Valentini, Via del Pianellari 19. Världens sötaste lilla familjeställe, med en glad och pratsam signorina som serverade fantastiska mozzarellafyllda zucchiniblommor, äntligen mina friterade calamares och en jättegod pasta med havskräftor. Vinet var svalt, frizzligt vitt från Frascati. Pietro är mest kända för sina rätter med svart tryffel, som färskrevs över rätterna i rikliga mängder. Det doftade i hela restaurangen...

Vårt hotell hade en takterrass så våra luncher innebar ofta delikatesser, grönsaker och vin inhandlade på den lokala supermercaton. En favortidelikatess var citronmarinerade ansjovisfiléer.

Vi for hem med resväskan fylld med vin, olivolja, tomater (stora, fula grönröda salladstomater), citroner och apelsiner. Väl hemma var det underbart svalt efter den 40-gradiga hettan i Rom.
Borta bra men hemma bäst!

7 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Det verkar så härligt att bila runt i Italien! Eftersom bara en av oss är begåvade med körkort så är det inget som vi gett oss på, men drömma och läsa om andras upplevelser är inte helt fel det heller:)
Kanske det i alla fall kan bli en tur till Rom en gång.

Anna sa...

Har svår Italien längtan nu! :-)

Fröken Dill sa...

Mårtenssons; J som körde sa att det gick bra för det mesta, även om italienarna är lite hetsiga och hänger en i kofångaren...
Anna; det var helt UNDERBART, men nu börjar en säsong när vi har skönare temperaturer här hemma hos oss!

charlotta sa...

Jag fullkomligen älskar Italien - och speciellt Rom. Picknick vid Pincio vid Villa Borghese är helt klart ett måste.

Hoppas att ni har en fortsatt finfin semester!

Fröken Dill sa...

Tack charlotta!
Vi har det toppen här på landet i Roslagen också, men jag är sååå glad att jag efter flera års övertalning fick med mig J till Italien.
Varmaste hälsningar från fröken Dill

Nässelblom och choklad sa...

Helt underbart! Jag har rest runt lite i Toscana och kan precis känna stämningen och smakerna........vill genast åka dit igen.

Helena sa...

Vilken härlig reseberättelse!. Nu längtar jag ännu mer till semestern. 2 1/2 vecka kvar innan vi åker. Ska spara dina restauramgtips. Tack!