söndag 31 juli 2011

Grisslehamn







I flera år har jag tänkt att jag ska passa på att utforska det Roslagen som finns runt min sommarstuga, men först i år har det börjat bli av.

Från Skebo bruk for vi längs vackra kurviga vägar mot Grisslehamn vid havet.

I den söta byn Grisslehamn kan man handla fisk från fiskebodarna och besöka Albert Engströms hus och ateljén som ligger magnifikt vid havet. Jag köpte ett kort med den perfekta outfiten för kräftskivan!

På Buhres fisk fick vi äntligen tag på något jag sökt hela sommaren, hela, färska nyfångade strömmingar.

Väl hemma saltade vi fisken. Till urtagen fisk, 600 g är det lagom med ca 1,5 msk grovt salt om den ska ligga över natten. Försök att inte få så mycket salt in i de mindre fiskarna, utan lägg det mesta mellan firrarna. På morgonen torkas de av och röks i en ABU-rök, laddad med alspån. Mer nyrökt fisk kan man inte få!

Inga kommentarer: