måndag 3 juni 2019

Öland och Gotland i försommartid









Så många år har jag tänkt att jag ska vara ledig mellan hägg och syren. I år blev det äntligen av!

Jag tog bussen till Oskarshamn och hämtade upp min fina vän M. Sedan for vi tillsammans i hyrbil till J:s familjs ställe på norra Öland.

Det var så kul att njuta av Öland tillsammans med M. Vi promenerade på strandängarna och längs den milslånga Bödastranden, besökte Trollskogen, varuhallar (denna öländska specialitet), såg blommande orkidéer och for på småvägar längs den västra kusten, där jag har en favoritstrand alldeles nära ett ställe där M tillbringat några somrar när hon var barn.

Vi köpte färska lokala grönsaker - öländsk sparris och jordgubbar bl a. På Rosas Handel i Löttorp blev det inköp av deras goda korvar, ostar och kött från Öland.

Jag passade på att laga semestermat - marinerad grillad fläskkarré och en grillad semesterfavorit med kyckling och bacon.

Efter några dagar for vi vidare, via Oskarshamn, färja till Visby, buss till Sudret för att landa på M:s fina ställe i Vamlingbotrakten.

Vi badade vedeldad havsbastu i Burgsvik där till och med jag vågade doppa mig i det tolvgradiga havet. Vi besökte havspoolen norr om Bugsvik som är under uppbyggnad, fikade på prästgården i Vamilingbo, åt saffranspannkaka och besåg raukar vid Holmhällar och myste i M:s hus och trädgård.

På Gotland grillade vi lokalt lammkött förstås, lagade en suverän vegetarisk pastarätt som M lärt mig för många år sedan och en otroligt enkel men god torskrätt med saffran som M brukar laga.

På Gotland köper M sparris från bonden Åsa. Sådan kraftig och vacker grön sparris har jag faktiskt aldrig tidigare sett. Vi provade att laga den på allehanda sätt och det godaste kom vi fram till var: lätt ångkokning följt av snabb stekning i mycket smör som blir lätt brynt + riven parmesan , fin olivolja, salt, peppar och lite pressad citron.

Min ösemester avslutades med att jag mötte upp en annan kompis i Visby och for på "Öppna ateljéer". På vår tur stannade vi för lunch i natursköna Djaupvik på sydvästra Gotland där vi åt en kycklinglunch som var vacker som en dag på den trendiga restaurangen med utsikt över fiskelägret, havet och Lilla Karlsö.


Saffranstorsk (M:s tolkning av Anna Bergenströms recept), 4 port

400 g fryst torskrygg
3 dl vispgrädde
1 paket saffran
1 krm paprikapulver
1 tsk torkad dragon (vi tog färsk och torkad blandat)
1 knapp tsk salt
svartpeppar

Lägg den frysta fisken i en trång smord ugnsform.

Koka upp grädden med kryddorna och slå över fisken.

Grädda i 200-225 graders ugn 40-45 minuter. Servera med pressad kokt potatis och små gröna ärtor.


Inga kommentarer: