onsdag 11 maj 2016

Godast på grillen!


Min absoluta favorit på grillen är pestofyllda baconlindade kycklinglårfiléer som äts med en pikant sås. Receptet kommer från en gammal Elle à la carte och jag har lagat det så många gånger utan att tröttna. Av tradition brukar jag inleda min semester med att äta denna rätt, så fram emot slutet av juni misstänker jag att grillröken kommer stå tät från min kompis M:s tomt på södra Gotland.


Fyllda kycklinglår inlindade i bacon, 8 portioner

1 kg kycklinglårfilé
20-25 baconskivor

marinad:
1 msk hackad färsk rosmarin
2 vitlöksklyftor
1/2 dl pressad citron
1/2 dl olivolja

fyllning:
15 soltorkade tomater
2 färska tomater
1 kruka basilika
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
5 msk hackade hasselnötter
3 krm svartpeppar
1 tsk salt

sås:
6-8 sardellfiléer
1 dl kapris
4 dl tjock yoghurt
salt och peppar
lite pressad citron

Hacka vitlöken och blanda alla ingredienser till marinaden. Låt kycklingen ligga i marinaden i ca 4 timmar.

Blanda samman alla ingredienser till fyllningen i en matberedare. Mixa till en grövre blandning.

Ta upp kycklingbitarna ur marinaden och låt dem rinna av lite. Lägg en sked fyllning i varje kycklinglår. Linda baconskivor runt och fäst med tandpetare.

Lägg filéerna i ett halster och grilla.

Såsen görs så här: Låt sardellerna rinna av och finhacka dem. Hacka kaprisen. Blanda samman alla ingredienser med yoghurt och smaka av med salt, peppar och citronsaft.

Njut av de goda kycklingknytena och den pikanta såsen. En matig sallad, t ex med bulgur tycker jag passar till.

Inga kommentarer: