tisdag 25 oktober 2016

Lyxiga linsbiffar med den godaste tzatsikin


Med risk för att verkligen bli tjatig så fortsätter jag med 5:2-kokboken. Linsbiffarna är ju en perfekt lyxig vegetarisk lunch, smaksättningen med pikant och salt kapris är också en fullträff. Däremot tycker jag att det var lite väl tidskrävande att göra biffarna. Enligt receptet skulle grönsakerna ugnsrostas i stora bitar. Det är mer än meckigt att finhacka dem när de är färdigrostade och halkiga. Jag tror att det går alldeles utmärkt att hacka dem innan ugnsrostningen, vilket är betydligt enklare. Tyvärr har jag inte hunnit prova än, så receptet får vara ifred så länge på den punkten.

Sedan är det problemet med att få vegobiffar att hålla ihop. Knepet med att låta dem ligga i kylen, minst en timme underlättar. Jag torkade mina biffar i 100 graders varmluftsugn ca 30 minuter innan de åkte in i kylen också.

Tipset för att spara tid i längden är att passa på att laga en dubbel sats av de goda biffarna för att ha på lut i frysen.

I originalreceptet användes gula linser. Tyvärr fanns inga sådana på min affär varför jag valde gröna istället. Originalreceptet innehåller 312 kcal per portion. Min tzatsiki är optimerad för smak snarare än att vara kalorisnål, så den är fetare. Välj mager yoghurt om du jagar kalorier.


Pikanta linsbiffar med tzatsiki, 4 port

7 1/2 dl grönsaksbuljong
3 vitlöksklyftor
250 g linser, gröna (eller, om du kan hitta, gula)
olivolja
2 röda paprikafrukter, halverade och urkärnade
1 gul paprika, halverad och urkärnad
1 rödlök, skalad och skuren i 4 delar
1 msk hackad färsk mynta + extra till garneringen
3 msk kapris, avrunnen och finhackad
lite vetemjöl
salt och peppar

Tzatsiki
1/2 gurka, skalad, skuren i mycket små kuber
1 vitlöksklyfta, riven
2 dl tjock turkisk yoghurt
1 tsk agavesirap (mer neutral smak än honung, som också fungerar)
finhackad färsk mynta
salt och svartpeppar
spiskummin, rosta hela korn i panna och mortla sedan för mest smak


Koka upp buljongen i en stor kastrull. Skala och halvera en vitlöksklyfta och tillsätt tillsammans med linserna. Koka enligt instruktion på paketet tills linserna blir mjuka. Salta och peppra och låt svalna.

Gnid in en ugnsfast form med lite olivolja. Ugnsrosta vitlök, paprika och lök i 200 graders värme i 20 minuter.

Kläm ut vitlöksklyftorna och finhacka alla grönsaker.

Blanda linser, ugnsstekta grönsaker, mynta och kapris till en smet.

Forma till 12 biffar. Jag tog hjälp av utsticksmått för att få fina biffar. Ugnstorka gärna biffarna i 100 graders varmluftsugn ca 30 minuter. Ställ i kylen minst en timme tills de blir helt kalla. Båda dessa moment görs för att biffarna ska hålla ihop bättre vid stekning.

Strö salt över gurktärningarna och blanda runt. Låt stå minst 10 minuter och vattna sig. Lägg gurktärningarna i en sil och kläm bort överflödig vätska. Blanda vitlök, yoghurt, gurka och sirap i en skål. Smaka av med hackad färsk mynta, salt, peppar och spiskummin.

Dofta på lite mjöl på biffarna och stek dem i olivolja. Servera tre biffar per portion tillsammans med tzatsikin.


Inga kommentarer: